Rekrytapahtuma tuo esiin motivaation ja henkilökemiat
27.10.2017 | Uutiset

Entistä suurempi Microsoft Akatemioiden rekrytointitapahtuma toi jälleen yritykset ja työnhakijat yhteen. Pikahaastattelu on yritykselle ja työnhakijalle toimiva tapa tutustua nopeasti ja varmistua yhteensopivuudesta.

Innopolin aulassa kuhisee: paikalla on 27 Microsoftin kumppaniyritystä ja lähes 200 työnhakijaa. Hakijat ovat paikalla tekemässä hyvän vaikutuksen tuleviin työnantajiin pikahaastatteluissa ja tapaamalla yrityksiä näiden omilla ständeillä. Työnantajat etsivät tapahtumassa juuri omaan yritykseen sopivia tekijöitä. Etukäteen on sovittu 500 pikahaastattelua tapahtuman ajalle.  Ison tapahtuman monet tapaamiset ja kontaktit pysyvät hallinnassa Brella-sovelluksen avulla, joka on suunniteltu nimenomaan tapahtumakäyttöön verkostoitumisen avuksi.

Microsoftin, Saranen Consultingin ja työhallinnon yhteistyössä järjestämiin Azure- ja Dynamics365 Akatemioihin jätti hakemuksensa syys-lokakuun aikana 446 henkilöä, joista tähän seuraavaan rekrytoinnin vaiheeseen on valittu melkein puolet. Näistä henkilöistä yritykset valitsevat, keihin hakijoista haluavat tutustua tarkemmin ja haastatella vielä ajan kanssa. Marraskuun lopussa valintojen tulee olla tehtynä, ja Azure Akatemiassa aloittaa 30 ja Dynamics365 Akatemiassa 20 tulevaa pilvipalveluammattilaista.

Microsoftin viime vuosien tavoitteena on ollut uusien osaajien rekrytointi ja nykyisten Microsoft-teknologiaosaajien uudelleenkouluttaminen kumppaniyritysten tarpeisiin. Kahden aiemman Microsoft Akatemia -koulutusohjelman myötä on koulutettu jo 150 aivan uutta osaajaa.

Pikahaastattelussa selviää motivaatio ja palo alalle

Innofactorin pikahaastatteluista vastaa Marko Lybeck, jolla on kymmenkunta haastattelua sovittuna. Millaisia kiperiä kysymyksiä on suunniteltuna?

”Haastattelu muotoutuu tilanteen ja haastateltavan mukaan. Yritän selvittää fiilistä ja paloa alalle, pilvipalveluala vaatii jatkuvaa kehitystä, joten pitää löytyä aito halu kehittyä”, Lybeck sanoo.

Pikahaastatteluiden lisäksi yrityksillä on myös ständejä, joilla voi tutustua yrityksen edustajiin, vaikkei Brellan kautta olisikaan löytynyt sopivaa tapaamisaikaa. Innofactorin ständillä päivystää rekrytoija ja Acquisition Specialist Kati Tuovinen (kuvassa).

_Kati_Tuominen3”Pääsen juttelemaan hakijoiden kanssa vähän pidempään kuin pikahaastattelussa. Muutamillakin kysymyksillä saa jo hyvin selville, millaiset asiat motivoivat ja millaisia asioita haluaa omalta työltään tulevaisuudessa”, Tuovinen sanoo.

”Ehdottomasti kannattaa tulla ständille juttelemaan, jos pikahaastattelulle ei ollut aikaa. Jo ständiä pystyttäessäni yksi hakija tuli jututtamaan ja käytiin hyvää keskustelua mahdollisista urasuunnitelmista sekä työskentelystä meillä!”

Yritysten ständeillä ja pikahaastatteluissa kävi myös Dynamics365 Akatemiaan hakenut Antti-Pekka Koukonen. Miltä pikahaastattelut tuntuivat?

”Eivät ne oikeastaan jännittäneet, en pelkää ihmisten kohtaamista”, Koukonen kertoo.

”Tää on hyvä malli, jonka aikana ehtii saada käsityksen henkilökemioiden toimivuudesta. Oon itsekin tehnyt rekrytointeja, ja yrityksenkin kannalta pikahaastattelut ovat nähdäkseni todella hyviä.”

Osaajapula helpottuu akatemia kerrallaan

Akatemiat ovat hyvä ratkaisu kovaan osaajapulaan, joka pilvipalvelumarkkinoilla vallitsee.

”Osaajia on aika vaikea saada, ja kouluttaminen on oikeastaan ainut tapa rakentaa osaamista. Nyt kumppanit palkkaavat toisiltaan tekijöitä, ja kapasiteetti ei kasva”, sanoo Microsoftin kumppaniliiketoiminnasta ja pienistä ja keskisuurista asiakkaista vastaava johtaja Jussi Tolvanen (kuvassa).

”Tämän tyyppiset rekrytointitilaisuudet ovat siksi todella tärkeitä.”

Jussi-Tolvanen-MicrosoftMicrosoft-teknologioiden parissa työskentelee Suomessa noin 40 000 henkilöä ja kumppaniyrityksiä on 1700. Osaamista on siis jo paljon ja eri liiketoimintojen osa-alueilla, mutta kiihtyvän digitalisaation tarpeisiin se ei silti aivan riitä.

”Digitalisaatio vaatisi rohkeaa uuden kokeilemista. Suomalaisille epäonnistuminen on negatiivinen asia, vaikka epäonnistumiset kuuluvat kokeilemiseen ja uuden tekemiseen. Markkinoilla tarvittaisiin nyt ennen kaikkea rohkeutta”, Tolvanen sanoo.

Azuren ja Dynamics365:n kaltaiset pilvipalveluteknologiat ovat kysyttyjä ja mahdollistavat valtavasti erilaisia liiketoimintamahdollisuuksia.

”Kasvu ei jää kiinni ainakaan teknologiasta ja suomalaisten kyvykkyyksistä. Kyse onkin siitä, miten Suomessa hyödynnetään noita teknologioita ja miten uskalletaan ottaa riskejä”, Tolvanen summaa.

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä

×