Salesforcen Ohana: maailmanlaajuinen laajennettu perhe
6.11.2017 | Vierasblogi

Tämän tekstin julkaisuhetkellä olen San Fransiscossa Salesforcen ja koko teknologia-alan suurimmassa tapahtumassa nimeltä Dreamforce. Mukana on huimat 170 000 asiakasta eri puolilta maailmaa kuuntelemassa ja oppimassa uusista Salesforce-tuotejulkistuksista ja tapaamassa muita Trailblazereita.

Jotain tapahtumasta ja Salesforcesta kertoo se, että tapahtumat myydään aina loppuun huikeaa vauhtia, vaikkei niiden sisällöistä tiedäkään mitään vielä siinä vaiheessa, kun liput tulevat myyntiin. Vähän niin kuin festarit: porukka haluaa mukaan, vaikkei pääesiintyjiä olisi kerrottu vielä. Dreamforcessakin on kyse fiiliksestä ja yhteishengestä, vaikka toki luvassa on joka vuosi mielenkiintoista asiaa ja upeita puhujia. Tänä vuonna keynote-puheenvuorot tulevat Michelle Obamalta, Ashton Kutcherilta ja KONE-yhtiön Henrik Ehrnroothilta.

Salesforce-yhteisöä ja yhteishenkeä nimitetään Ohanaksi, laajennetuksi perheeksi. Vaikka salesforcelaisia on tuhansia ympäri maailmaa, meillä on kuitenkin yhteinen mindset ja tavoite: viedä omaa yritystä, Salesforcea ja omaa uraa eteenpäin. Mainitsin jo aiemmin Trailblazerit, jotka tapaavat toisiaan muun muassa Salesforcen tapahtumissa: Trailblazer on Salesforce-ekosysteemin asiantuntija työnantajansa palveluksessa. Trailblazer on uranuurtaja omassa työpaikassaan, ja vie yritystä ja sen kasvua eteenpäin omalla panoksellaan Salesforcea hyödyntäen. Yksi Trailblazer tuo siis Salesforce-ekosysteemiin eli Ohanaan ei vain itsensä, vaan koko yrityksensä.

Salesforcessa tapahtuu nyt paljon. Tällä hetkellä asiakkaat saavat paljon irti tekoälystämme Einsteinista, joka lanseerattiin vuosi sitten. Muita uutuuksia ovat esimerkiksi tuottavuus- ja analytiikkatyökalut. Nämä työkalut tarjoavat jo valtavan paletin erilaisia työtehtäviä. Salesforce-asiantuntijoiden roolit voivat vaihdella teknisistä admin-rooleista konsultointiin ja digitalisoinnin edistämiseen. Hommia siis löytyy valtavasti, ja varmasti tulevaisuudessa yhä enemmän: Salesforce pääsi juuri Fortune 500-listan kärkipaikalle! Itse olen seurannut Salesforcen kasvua nyt kymmenen vuotta, eikä vauhti ole hidastunut sinä aikana lainkaan. Luvassa on taatusti vielä hienoja juttuja.

Nyt olisi jälleen hieno mahdollisuus päästä Ohana-yhteisöön. Salesforce Academy järjestettiin ensimmäistä kertaa viime keväänä, ja oli huikeaa seurata 14 henkilön kasvua aivan uusiin töihin. Yksi Salesforcen arvoista on auttaa yhteisöä, jossa elämme – eikä tämä tarkoita pelkästään kumppaniyritysten auttamista. On todella arvokasta auttaa myös yksilöitä työllistymään ja kouluttamaan itseään kohti uutta. Jos tuntee olevansa vähän eksyksissä ja miettii mitä tekisi ja mihin seuraavaksi hakisi, suosittelen kyllä Salesforce Academya. Edellisen akatemian kesken vallitsi upea yhteishenki, ja samaa tavoitellaan tässäkin toteutuksessa. Se ei kuitenkaan synny pelkästään meistä yritysten edustajista: sen tekemisen ilon ja kehittämisen innon pitää löytyä akatemialaisista itsestään.

Nyt etsitään jo 25 uutta perheenjäsentä Salesforcen suomalaisiin kumppaniyrityksiin. Vaikka nämä luvut ovat vielä pieniä, tavoitteena on kuitenkin kolmen vuoden aikana saada 200 uutta jäsentä Suomen Ohanaan. Kasvu on kovaa, mutta yhteiset tavoitteet on mahdollista saavuttaa, kun niiden eteen tehdään yhteisesti töitä.

Vierasblogikirjoittaja: Sami Lampinen

Kirjoittaja Sami Lampinen on Salesforcen Suomen myyntijohtaja.

”Salesforcessa arvomme ovat luottamus, kasvu, innovatiivisuus ja tasa-arvo. Lisäksi saamme käyttää seitsemän työpäivää itse valitsemaamme hyvään tarkoitukseen. On ollut mahtavaa edistää näitä arvoja laajemminkin kuin vain asiakkaisiin ja kumppaneihin liittyen, Salesforce Akatemia on tästä loistava esimerkki.”

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä

×