Taloushallinto 4.0 tarvitsee empaattista ammattilaista
3.10.2017 | Vierasblogi

Talouspalvelumuotoilutoimisto EMUn vierasblogi pureutuu tekoälyn ja neljännen teollisen vallankumouksen aiheuttamaan muutokseen. Mikä on taloushallintoasiantuntijan rooli teknologisten ratkaisujen keskellä?

Yrityksen pyörittäminen on murroksessa. Keskeisenä muutosajurina kaikelle yritystoiminnalle on neljäs teollinen vallankumous – toisin sanoen industry 4.0 –, joka on merkittävämpi kuin yksikään aikaisemmista teollisista vallankumouksista. Sitä ruokkii teknologisista innovaatioista pulppuava data, jonka hyödyntäminen tulee mullistamaan ennennäkemättömällä tavalla elämämme ja erityisesti yrittäjyyden.

Huomisen teknologiset ratkaisut antavat suuntaa sille, miten yritystoimintaa on tehokasta ja viisasta johtaa, ja kuinka innovaatioiden liittäminen toimintojen eri osa-alueisiin siivittää yritysten päivittäistä toimintaa tähtäämään vieläkin pidemmälle tulevaisuuteen. Näinä kiehtovina aikoina yritysten täytyykin joko digitalisoida toimintansa, keskittyä asiakaskeskeisiin palvelukonsepteihin – tai tuhoutua.

Meidän tehtävämme on auttaa yrityksiä ja yrittäjiä tänään loikkaamaan tulevaan 4.0 -maailmaan ja valmistaa heitä kohtaamaan digitaalinen tulevaisuutensa, ja siten väistämään uhat, jotka ilman taloudellista hallintaa realisoituisivat tässä voimallisesti muuttuvassa maailmassa.

Kirjanpitäjä 4.0:n rooli

Tekoäly, tai tarkemmin industry 4.0, tulee mahdollistamaan automatisoidun ilmaisen kirjanpidon. Siten tekoäly tulee vapauttamaan resursseja varsinaiseen asiakastyöhön ja sellaisen lisäarvon tuottamiseen, mitä asiakkaat todellisuudessa haluavat ostaa. EMU on talouspalvelumuotoilija, ikään kuin kirjanpitäjä 4.0. Talouspalvelumuotoilijoiden työ on tulevaisuudessa työstää tekoälyn kanssa asiakkaan businessia heidän resurssiensa, kilpailu- ja markkinatilanteensa kannalta mahdollisimman optimaaliseen tilaan.

Tekoäly mullistaa myös meidän roolimme tässä työssä. Koneäly pystyy nyt jo oppimaan ihmistä paremmin entistä useamman asian, mutta yhteen se ei pysty: aitoon empaattiseen vuorovaikutukseen. Siksi otamme tekoälyn työmme rinnalle, mutta asiakkaan ymmärtämisen jätämme luoville ja asiakaskeskeisille talouspalvelumuotoilijoillemme. Ihmisen tärkeimmistä työtaidoista on juuri empatia, kyky ymmärtää toista ihmistä. Empatian merkitys vain korostuu tulevaisuudessa, ei numerot ja niiden kirjaaminen oikeaan sarakkeeseen.

Meidän työnämme on katsoa asiakkaidemme businesskokonaisuutta, ja valita tälle tämän kulloiseenkin tilanteeseen sopiva joustava ratkaisukokonaisuus. Teemme ennemminkin taloudenhallintaa kuin kirjanpitomaista taaksepäin katsomista tilintarkastajaa tai verottajaa varten. Me olemme asiakkaidemme taloudellisen datan tulkitsijoita. Palvelutarjontaamme kuuluvat taloushallinnon ohella kärkituotteemme CFO as a Service -ratkaisut, ja lisäksi lakipalvelut sekä muut talousohjaus-, HR- ja palkkahallintopalvelut. Tietojärjestelmät, ohjelmistot ja automaatio ovat erottamaton osa palvelutuotantoamme, jossa asiakas on aina keskiössä.

Vahvuutemme ovat asiakkaat

Me EMUssa suuntaamme katseemme kohti yhteiskuntaa, jossa tekoäly ja koneoppiminen ovat hallitsevassa roolissa ja näemme, kuinka näiden innovaatioiden avulla muotoillaan asiakkaalle lisäarvoa tuottavaa palvelua. EMU on teknologinen yritys, joka on erikoistunut asiakaslähtöiseen, tulevaisuutta mallintavaan talousdatan jäsentämiseen ja tulkintaan. Meille on ollut jo vuosien ajan päivänselvää, että EMU on täysin digitaalinen toimija.

Talouspalvelumuotoilemme moderneille kasvuyrityksille talouden hallinnan, neuvonnan ja ohjauksen palveluita. Sähköisen talous- ja palkkahallinnon lisäksi veroneuvonta, HR-palvelut ja lakiasioiden hoito sekä yritysjärjestelyt muodostavat palvelumuotoilumme ytimen. Vahvuutemme ovat asiakkaamme, jotka ovat DNA:ltaan samankaltaisia kanssamme: digitaalisia kasvuyhtiöitä. Olemme erittäin ylpeitä laajasta, kasvavasta ja kansainvälisestä asiakaskunnastamme.

Yksi näistä kasvavista, kansainvälisistä asiakkaistamme on yhtiö nimeltä Smartly. Me olemme olleet mahdollistamassa esimerkiksi Smartlyn matkaa tulevaisuuteen heti ensimetreistä lähtien. Smartlyllä on ympäri maailman yli 500 asiakasta, joiden Facebook-mainontatyökaluja he optimoivat. Yhtiö kasvaa gasellimaisesti, ja tämän vuoden kasvu ylittää aikaisempien vuosien lukemat – suuresti.

Alusta lähtien oli selvää, että EMU toisi Smartlylle kokonaispaketin, joka sisältäisi niin HR-, laki- kuin myös rahoituskierrosjärjestelyt. Emu oli mukana samanlaisesti seuraavallakin rahoituskierroksella varmistelemassa, että kaikki back office -puolella oli edelleen tikissä. Tietenkin kokonaisuuteen kuului myös palkanlaskenta, kirjanpito, kuin myös tilinpäätökset, kuten yhtiöiden kuuluukin, mutta se on ns. beside the point.

Tämä kaikki oli mahdollista, koska EMU ymmärtää Smartlyjä niiden alkumetreillä, ja niistä lähtökohdista me emme pelkästään osaa, vaan myös tiedämme, miten matkata vaatimattomasti laskuttavasta milleniaaliyhtiöstä (Smartly teki alussa punaisia numeroita) yhtiöksi, joka laajentaa kolmessa maanosassa kymmenellä markkina-alueella kohti sadan miljoonan euron rajapyykkiä. Emun ja Smartlyn yhteinen matka to be continued

Vierasblogissa EMU

EMU on näkemyksellinen ja vastuullinen talouspäällikkö, -johtaja tai vaikka koko -osasto. Autamme kasvuyrityksiä menestymään huolehtimalla talousasiat varmasti kuntoon. Elinkaarivaiheiden ymmärrys ja niiden mukaan skaalautuvat sähköiset palvelut ovat erikoisalaamme.

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä

×