29.08.2016 —

Display- ja Youtube-markkinointi – riskipelejä vai kassamagneetteja?

Kirjoittaja
Saranen Consulting

Display-mainokset – nuo ärsyttävät ”kärpäset”, jotka seuraavat sinua joka nettisivulle, kun on käynyt vertailemassa paitoja jossain suuressa verkkokaupassa. Tai sitten tehokas tapa muistuttaa potentiaalista tennarien ostajaa palaamaan takaisin.

Entäs sitten ne Youtube-videoiden alkuun ilmestyvät mainospätkät? Juuri kun olet katsomassa suosikkipätkäsi Simpsoneista, ruutuun ilmestyykin meikki- tai automainos. Sormi hapuilee ruutua, skip video, kyllä kiitos, klik! Tai sitten kyseessä onkin mainos, joka jää polttelemaan mieleen ja houkuttelee sinua ostamaan myöhemmin.

Online-markkinointikonsultti Ilona Kuusela esitteli heinäkuun lopussa Digital Excellence Academyn luennolla display- ja Youtube-videomarkkinoinnin perusteita. Odotin tuntia, sillä en hallitse hakukonemainontaa tarpeeksi, mutta tarvetta taidoille kyllä on. Jos et vielä hoksannut, display-mainoksilla tarkoitetaan yläkuvassa esiintyviä mainoksia.

Display-mainokset julkaistaan Google Display Networkin kautta, ja kampanjat aloitetaan Google AdWordsissa. Ilona Kuusela muistutti, että markkinoija voi kohdistaa viestinsä joko tietylle yleisölle tai tietylle kohderyhmälle, esimerkiksi Jyväskylässä asuville jalkapalloharrastajille tai yleisesti kaikille jalkapalloharrastuksen aloittamista harkitseville, jalkapallovanhemmille tai vannoutuneille futisfaneille.

Julkaisija voi rajata kohdennusta esimerkiksi siten, että mainos näkyy vaikkapa vain suomenkielisissä selaimissa, joita käytetään Jyväskylässä. Hän ei kuitenkaan voi päättää, millä sivulla Google Display Networkin sivustolla se ilmestyy. Ilmoittaja voi toki rajata, missä mainos ei näy, kuten rasistisella sivustolla.

Monella nettikaupalla on sivustollaan cookie eli eväste eli keksi. Tämä tarkoittaa, että kun sivustolla käy, kaupan mainos alkaa seurata sinua kuin hai laivaa, etenkin jos et ostanut.

Ensimmäinen ajatukseni oli, mitä hyötyä ja iloa näistä mainoksista oikein on? Jos tennarikauppias vainoaa minua kaikkialla, minne menen, niin en takuulla mene takaisin.

Mutta entä, jos menenkin? Ilona Kuuselan mukaan display-mainokset voivat olla hyvin tehokkaita uudelleenmarkkinoinnissa. Myyjä haluaa saada shoppailijan takaisin, jos tennarit jäivätkin ostoskoriin, eikä kauppoja tullut toisenkaan verkkokaupan kautta. Jos tennarit kuitenkin pitää saada, pään yllä banaanikärpästen lailla leijailevat display-mainokset voivat olla yllättävän tehokkaita.

Moni haluaa display-mainokseen mahdollisimman näyttävän kuvan. Eikös se ole kaikkein tehokkainta? Ei välttämättä. Ilona Kuuselan mukaan pelkkä tekstimainos voi kuitenkin saada Google Display Networkin kautta Suomessakin miljoonia näyttöjä, kun kuvamainoksessa puhutaan kenties kymmenistä tuhansista näytöistä. Tämä johtuu siitä, että kuvallisissa mainoksissa on huomattavasti kovempi kilpailu markkinoijien kesken. Enpä olisi tiennyt!

Youtube-videomainokset ovat myös kaikille tuttuja. Osa niistä saa 50 hittiä, nekin yrityksen markkinointiosastolta ja heidän puolisoiltaan, osa yltää todellisiksi nettihiteiksi, kuten tämä Volvon video, jossa Zlatan Ibrahimovic “puhelaulaa” Ruotsin kansallislaulua jylhissä Svea-mamman metsissä.

Kuuselan katsaus Youtuben TrueView-videomarkkinointiin toi minulle uutta tietoa monella tapaa. Youtube-videot jaetaan kahteen osaan. Minua yllätti se, että jos In-Stream-videon (siis ovat niitä videon alussa olevia mainoksia) ohittaa skip video -komennolla, sekin tuo senttejä mainostajalle. Jos taas in-Stream-videosta katsoo vähintään 30 sekuntia, se puolestaan maksaa mainostajalle todellisen katselukertakohtaisen hinnan.

Enpä tiennyt tuotakaan! Tosin vastapainoksi kilisee kassakone – toivottavasti. Ilona Kuuselan mukaan perinteiseen ja hakukonemarkkinointiin verrattuna display-markkinointi on edullista. Kannattaa myös muistaa, että Youtube on maailman toiseksi suurin hakukone.

In-Stream-videot voivat olla siis yllättävän hyödyllisiä yritykselle - siis voivat olla. Jos ne ovat riittävän ärsyttäviä, jos videota ei saa ohitettua (toisin kuin Google suosittelee) tai jos sama video piinaa sinua joka välissä, voi olla, että kyrsiinnyt yritykseen loppuiäksesi. Kohderyhmä ja sisältö pitää miettiä hyvin tarkkaan joka kampanjassa.

Päivän sessio oli minulle varsin hyödyllinen, sillä uskon, että tulen tekemään paljon töitä AdWords-kampanjoiden parissa. Nykyisessä työssäni Marbles Oy:n sisältömarkkinoinnin suunnittelijana teen myös paljon videoita, en tosin yllä mainitun kaltaisia. On kuitenkin todella hyödyllistä tietää, mitä hyötyjä ja riskejä eri markkinointimuotoihin liittyy, tekipä niitä tai ei.

Yhdeksän pistettä päivän sisällöstä!

Suosituimmat

Saattaisit olla myös kiinnostunut...

09.04.2024 — Organisaation muutostilanteet

Inhimillisyys apuun muutosneuvotteluissa

Sanalla muutosneuvottelut – ja sen edeltäjällä, yhteistoiminta- eli yt-neuvotteluilla – on karu kaiku. Vaikka neuvotteluita voidaan käydä monenlaisissa...

Lue lisää
28.03.2024 — Uutinen

Tiedote: Mirja Hosionaho aloittaa Sarasen toimitusjohtajana 1.4.2024

Sarasen toimitusjohtajana toiminut Janne Lindfors siirtyy Oppiminen ja Hyvinvointi – liiketoiminta-alueen vetäjäksi Baronalle. Sarasen toimitusjohtajana...

Lue lisää
19.03.2024 — Organisaation muutostilanteet

Älä unohda itseäsi, esihenkilö!

Muutosneuvottelut ovat raskaita prosesseja koko työyhteisölle – myös esihenkilöille. Vaikeassa tilanteessa kaikki menee harvoin nappiin, ja esihenkilöiden...

Lue lisää