21.09.2017 — Rekrytointi

#tylsäIT rakentaa perustukset toiminnallesi

Kirjoittaja
Tomi Lehto

Vierasblogissamme Vetonaulan toimitusjohtaja Tomi Lehto kertoo, miksi tylsän IT:n tekeminen on tärkeää ja miten sen avulla saavutetaan parhaat tulokset:

Meillä Vetonaulalla on käytössä #tylsäIT, josta puhumme paljon ja joka määrittää tekemistämme. Ei niin, että työskentely modernissa ja hyvähenkisessä neljäntoista työntekijän IT-palvelutalossa olisi tylsää. #tylsäIT on vastaliike teknologiaintoiluun, jännittävän ja nopeatempoisen sijaan yritys-IT on mielestämme oltava tylsän toimintavarma työkalu. IT:n on tuotettava oikeita hyötyjä liiketoimintaan, se ei ole itseisarvo.

Hallitse ensin perusteet. Vetonaulan rooli on tuottaa perustoiminnot ja koostaa niistä asiakkaalle helppokäyttöinen kokonaisuus. On tärkeää osata valita asiakkaalle sopivat palvelut ja niiden järkevät tuotantotavat: mitä tuottaa itse, mitä käyttää palveluna. Tärkein ydinasia on ymmärtää pohja perusteellisesti, ja vasta sitten voit alkaa konsultoida ja suositella asiakkaalle lisäpalveluita. Vetonaula on asiantuntijaorganisaatio, joka jaksaa panostaa pienten arjen ongelmatilanteiden ratkaisuihin, koska niistä toimivat kokonaisuudet muodostuvat.

Ennaltaehkäisty vikatilanne on paras vikatilanne. Jatkuva ylläpito, laitteiden elintoimintojen tekninen seuraaminen ja ohjelmistojen automatisoitu päivittäminen vähentävät vikatilanteiden määrää ratkaisevasti. Vikatilanteiden ennaltaehkäisy on kiistatta tehokkainta vikatilannetoimintaa. Joskus vikatilanne kuitenkin yllättää, ja silloinkin haluamme toimia keskimääräistä tehokkaammin. Puhelun, chat-viestin tai sähköpostitiketin ottaa vastaan kokenut IT-ammattilainen, joka ei vain kirjaa tapausta vaan pyrkii ratkaisemaan ongelman heti. Joskus etäapu ei riitä, mutta silloinkin paikalle lähtee pitkän linjan IT-asiantuntija – meillä ei olekaan ”tennarimiehiä”, jotka menevät asiakkaalle vain selvittämään tilannetta osaamatta oikeastaan korjata itse ongelmaa.

Näen itse, että jos vikatilanne on jo keskeyttänyt asiakkaan tärkeät työt, on tilanne päästävä ratkaisemaan mahdollisimman nopeasti ja riittävällä asiantuntemuksella.

Valitse kunnon rakentajat. IT-tuki ei saa olla palokunta, joka soitetaan paikalle pillit huutaen sammuttamaan tulipaloja. Pikemminkin IT-tuki on rakennustyömaan koko porukka. Meidän pitää suunnitella ja rakentaa asiakkaalle varmat perustukset, ja tehdä niistä mukava kotiympäristö, jonka parissa viihtyy pitkään ja jossa vikatilanteita syntyy vain harvoin. Vetonaulalla on onni olla asiakkaiden pitkäaikainen luottokumppani. Luottamus syntyy sekä hyvän IT-infrapohjan rakentamisesta että asiakkaan tarpeeseen vastaamisesta. Emme myöskään hae lisäansaintaa asiakkaan muuttuvista tarpeista. Jos asiakkaalle ilmennyt uusi liiketoimintatarve ratkeaa esimerkiksi ilmaisen palvelun käyttöönotolla, suosittelemme sitä.

Kuten sanottu, pilvipalveluita ja muita nykypäivän vaatimuksia ei saada onnistumaan, jos perusasiat eivät ole ensin kunnossa. Vastaavasti yrityskulttuurin ja yrityksen sisäisen tiimihengen on oltava kunnossa, jotta voidaan alkaa kannustaa kaikkia yhä parempaan tekemiseen ja etsiä lisää osaajia. Hyvän tiimin rakentamiseen olemme saaneet vuosien mittaan apua Saraselta useisiin kovan tason osaajien rekrytointeihin. Jokainen ohjelman kautta sisään tullut henkilö on saanut meiltä myös työsopimuksen. Hyvien tyyppien palkkaaminen on helposti sanottu mutta vaikeasti toteutettu – siitä huolimatta meidän tarpeisiimme on vastattu joka kerta hienosti. Hyvään työyhteisöön ja mukavien asiakkuuksien pariin on joka päivä mukava herätä.

Suosituimmat

Saattaisit olla myös kiinnostunut...

19.03.2024 — Organisaation muutostilanteet

Älä unohda itseäsi, esihenkilö!

Muutosneuvottelut ovat raskaita prosesseja koko työyhteisölle – myös esihenkilöille. Vaikeassa tilanteessa kaikki menee harvoin nappiin, ja esihenkilöiden...

Lue lisää
20.02.2024 — Osaamisen uudistaminen

Osaajapulan ratkaisu vaatii yhteistyötä

Muun muassa digitalisaatio, tekoäly ja ilmastonmuutos ovat jo pitkään muovanneet työelämää, ja tahti vain kiihtyy. Samalla muuttuu se, mitä taitoja työelämässä...

Lue lisää
17.01.2024 — Osaamisen uudistaminen

Osaamisen johtamisen ytimessä on aina ihminen

Tämä blogi on jatkoa blogille osaamisen johtaminen työelämämurroksen keskellä. Tuon blogin loppupuolella muistutimme siitä, miten nopeasti yrityksissä ja...

Lue lisää