Henkilöbrändäystä viikoksi
12.10.2016 | Blogi

Haluan antaa sinulle viikon jokaiselle päivälle yhden väitteen pureskeltavaksi omaan henkilöbrändäykseen. Homman juoni on se, että viikoksi keksitty ohjelma auttaa sinua hahmottamaan tätä henkilöbrändäyksessä tarvittavaa kärsivällisyyttä.

Maanantai: Henkilöbrändiini kuuluu muutkin kuin minä. Heimo auttaa henkilöbrändäyksessä, sillä sieltä löytyvät myös tukijat.

Kun aikoinaan tulin ensimmäisiä kertoja Helsinkiin töihin, hyödyin siitä, että silloiset työnantajani luottivat Pohjois-Suomesta muuttavien nuorten työmoraaliin ja sitä kautta itsekin tulin palkatuksi. Silloinen esimieheni oli sitä paitsi pesismiehiä ja Sotkamosta kotoisin, joten miksi ei yksi pattijokinen mahtunut joukkoon? En jaksa nimittäin vieläkään uskoa, että silloinen IRC-galleriassa rakennettu henkilöbrändini olisi edesauttanut työllistymistäni. Vuonna 2011 aloin tietoisesti rakentamaan omaa henkilöbrändiäni.

Tiistai: Henkilöbrändäys tehdään vapaa-ajalla. Milloin olet aidoimmilasi?

Jari Sarasvuon mukaan tässä elämässä pärjää, jos oppii rakastamaan, tekemään työtä ja leikkimään ala-statuksessa. Itse näen, että ”tehokkaimmat” tulokset henkilöbrändäyksen eteen saavutetaan niissä hetkissä, kun koko termi ”henkilöbrändäys” on unohdettu. Se käsittää alleen ne hetket, kun ollaan uimahallin saunassa tai jossain muussa ”riisutussa” tilassa. Näitä hetkiä yhdistää jokaisen jäsenen aitous. Oli se sitten kotona tai vapaa-ajalla, mutta mielestäni se kannattaa tuoda myös töihin. Henkilöbrändäys ei missään määrin katso kelloa.

Keskiviikko: Henkilöbrändäys on julkista ja se vaatii pokkaa.

Henkilöbrändäys on nykyään työelämässä siksi niin tärkeää, että se on julkinen lupaus siitä, että suostun luomaan arvoa työnantajalleni. Mikäli emme hyppää julkisesti mukaan, meidän on vaikea kenellekään todistaa, että suostumme myymään itseämme. Tämä asia on varmasti se, mikä rajoittaa osaa lähtemästä henkilöbrändäyksen tielle. Henkilöbrändäys ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meidän pitäisi tyrkyttää itseämme. Ensin vain pitää oppia sietämään peilin edessä oloa ja sen jälkeen uskaltaa hypätä omana itsenä suurempiin ympyröihin.

Torstai: Henkilöbrändäyksessä voi ajaa naama edellä puuhun.

Henkilöbrändäyksen suurimmaksi uhaksi mieltäisin kärsimättömyyden. Kärsimättömyys ajaa meidät väärien esikuvien pariin (matkimaan jotain jota emme ole), pakottaa nopeisiin tuloksiin (oikominen) sekä edesauttaa luulemaan itseämme ammattilaiseksi (valehtelemaan). Ikään kuin twiittien määrä kertoisi jotain meidän hyvyydestämme? Tai että automaattisesti meidän mielestä hyvä sisältö näkyisi seuraajien määrässä? On syytä huomata, että henkilöbrändäys elää muun elämän mukana. Ihminen muuttuu, kasvaa ja kokeilee, joten miksi henkilöbrändi ei tekisi myös tätä? Henkilöbrändin kannattaa olla yhtä virhealtis kuin kantajansa.

Perjantai: Henkilöbrändäys on palvelua ja sitä tehdään ilmaiseksi.

Henkilöbrändäyksessä on oleellista satsata siihen, että meistä pidetään, meihin luotetaan ja meidät tunnetaan. Jos pidät toisesta, niin hänkin pitää todennäköisesti sinusta. Ei, se ei ole mielistelyä, mutta se on huomioimista, vuorovaikutusta ja hyvän fiiliksen levittämistä. Täysin ilmaiseksi tehty henkilöbrändäys maksaa itsensä takaisin, sillä sen avulla pääsee tutustumaan uusiin ihmisiin sekä osallistumaan eri tapahtumiin. Saat myös kaiken takaisin minkä olet itse sinne uhrannut. Et ehkä tänään, mutta jo parin vuoden päästä. Pst. Helppoa toisten auttamista on esimerkiksi tuottaa heille mielenkiintoista sisältöä eri muodoissa.

Lauantai: Miksi henkilöbrändäystä?

Jos asiaa miettii myynnin näkökulmasta, henkilöbrändin kautta myymme itseämme persoonana, ammattitaitona ja maineena. Ja täten on syytä huomata, että kaikki kolme esitettyä ”myytävää” ovat minun tai sinun omia henkilökohtaisia ominaisuuksia. Henkilöbrändäyksessä kaikkein paras tulos tulee aitouden kautta, sillä jos sinulla ei ole lahjakkuutta, et voi olla liian persoonallinen. Henkilöbrändäyksessä pätevät samat säännöt kuin muuallakin elämässä; ihmiset ovat hyviä tunnistamaan ”feikkausta”.

Sunnuntai: Henkilöbrändäyksessä ei tarvitse yliyrittää eikä kannata mitata tykkääjiä/seuraajia.

Kun osaat tehdä työsi ja huolehdit että sinun kanssa on mukava tehdä töitä, on sinulla jo turvallinen pohja alkaa rakentamaan omaa henkilöbrändiäsi. Itseasiassa pohja on valmiiksi jo muodostunut eikä sitä tarvi rakentaa. Enää sinulta puuttuu vain lupaukset ja niiden pitäminen.

Uusi viikko: Ylös, ulos ja näkyville!

Huomasin taannoin, että olen omassa työelämässäni edennyt pelkästään oman henkilöbrändini kautta. Pystyn harvoin tunnistamaan oman osaamiseni, joten ehkä juuri oman osaamisen puute on pakottanut minut satsaamaan omaan henkilöbrändiin. Olen tajunnut henkilöbrändini olevan ainoa tuote, mitä voin toisille ihmisille tarjota. Haluan erottaa termit ”henkilöbrändäys” ja ”henkilöbrändi”, sillä niiden ero tulee siinä, että ensimmäinen termi on hyvin tietoista tekemistä kun taas jälkimmäinen viestii jostakin lopputuloksesta. Ajattelen asiaa ehdottomasti mielummin henkilöbrändini kautta, koska se on minusta paljon positiivisempi asia ja paljon tuurista kiinni. Yleisesti ottaen henkilöbrändäyksen suurin ongelma ei ole siinä, etteikö henkilöbrändäyksen pohjalle löytyisi teoriaa vaan miellän vaikeimmaksi henkilöbrändäyksessä alkuun pääsemisen. Jo pelkästään siihen tarvitaan rohkeutta, mutta vielä suurempaa rohkeutta vaaditaan uskallukseen odottaa henkilöbrändin muodostumista.

 

Blogin kirjoittaja Valtteri Karjula työskentelee tällä hetkellä Barona Groupilla työelämän tutkimusmatkailijana. Hän havannoi, tarkkailee ja aistii työelämän murrosta ja tulevaisuutta.

Hänet löytää helpoiten esimerkiksi Twitteristä nimimerkillä @ValtteriKarjula.

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä

Henkilötietoja käytetään Saranen Consulting palveluista kertomiseen yhteydenoton yhteydessä. Lue lisää henkilötietojen käsittelystämme tietosuojaselosteestamme.