Myyntipuhe kuntoon ja pikahaastatteluun!
29.3.2017 | Uutiset

Tämän kevään Microsoft Uusi Polku -palvelussa kokeiltiin uudenlaista tapaa harjoitella oman osaamisen myymistä yrityksille. Ratkaisuna kokeiltiin hakijoiden ja yritysten yhteen saattamista speed datingin eli pikahaastatteluiden avulla.

”Tarkoitus on tehdä työnhaun valmennuksesta konkreettista tekemistä, eikä pelkkää PowerPointien pyörittelyä”, sanoo projektipäällikkö Pauliina Pohjola.

Myös TE-toimistot toivoivat, ettei hakijoille järjestettäisi kursseja kurssin perään, vaan sen oheen henkilökohtaisempaa valmennusta. Uudet työskentelymenetelmät motivoivat työnhakijoita paremmin kuin samankaltaisina toistuvat kurssit ja oppitunnit.

”Olemme pitäneet workshoppeja, joissa harjoitellaan myyntipuheen pitämistä pareittain toisen kurssilaisen kanssa. Vertaisryhmässä tehtävää harjoitusta ei kuitenkaan välttämättä oteta kovin tosissaan. Sitä pidetään leikkimielisempänä, kun pelissä ei ole niin paljon”, Pohjola sanoo.

Pariharjoituksien avulla harjoiteltiin ensin myyntipuheet kuntoon ja siirryttiin sitten tositoimiin tapaamaan rekrytoivia pirkanmaalaisia yrityksiä.

Toimiva tapa luoda kontakteja

Pikahaastatteluissa hakijalla on viidestä kymmeneen minuuttia aikaa esitellä itsensä ja pitää lyhyt myyntipuhe omista vahvuuksistaan ja osaamisestaan. Pikahaastattelu toimii hyvin mieleen jäämisen apuvälineenä.

”Avoimilla työhakemuksilla on hankala erottua ja ne voivat olla aika persoonattomia. Hakemuksista ei vielä välttämättä näy hakijan motivaatio tai se, miten hyvin sopii työyhteisöön”, Pohjola sanoo.

Yritysten ja hakijoiden pikahaastattelua on jo kokeiltu esimerkiksi Espoossa helmikuussa. Tampereella pikahaastattelutapahtuma pilotoitiin 8. maaliskuuta. Vaikka konsepti on uusi tamperelaisille, mutta mukaan lähti noin 20 hakijaa sekä kahdeksan rekrytoivaa yritystä. Kokeilu kannatti, sillä se tuotti paljon mielenkiintoa ja tulostakin.

”Sekä yritykset että hakijat olivat todella innostuneita ja antoivat paljon positiivista palautetta tapahtumalle. Hakijat olivat valmistautuneet erinomaisesti ja lähtivät reippaasti mukaan”, Pohjola kertoo.

”Täytyy omaksua amerikkalainen asenne”

Yksi hakijoista oli Juha Räisänen, joka kävi ahkerasti tutustumassa lähes kaikkiin tapahtumassa olleisiin yrityksiin parituntisen tapahtuman aikana. Tavattuaan seitsemän eri yrityksen edustajat Räisänen sai vielä kutsun kahteen haastatteluun.

Räisäsen vinkki myyntipuheen täydellistämiseen on kärsivällinen hiominen: itselle sopivan myyntipuheen saavuttamiseen voi mennä tuntikausia. Harjoittelun myötä oikeat sanat löytyvät luonnostaan.

”Ensimmäisessä haastattelussa myyntipuhe voi vielä tuntua rimpuilulta, mutta oikeat asiat tulevat lopulta selkärangasta. Täytyy tunnistaa ne asiat, mistä on työelämässä nauttinut ja mitä haluaa jatkossakin tehdä, ja alkaa myydä niitä haastattelutilanteessa”, Räisänen sanoo.

”Neuvoisin, että pitää rohkeasti löytää sellainen suomalaiselle epätyypillinen, vähän amerikkalainen asenne ja nostaa itseään jalustalle omien vahvuuksien kautta.”

Pauliina Pohjola on samaa mieltä siitä, että myyntipuheen on oltava kunnossa.

”Me Sarasella teemme kaikkemme, jotta kursseille osallistuvat henkilöt työllistyvät. Oikeanlainen myyntipuhe on työllistymisessä avainroolissa, ja siksi korostamme myyntipuheen hiomista”, hän sanoo.

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä

Henkilötietoja käytetään Saranen Consulting palveluista kertomiseen yhteydenoton yhteydessä. Lue lisää henkilötietojen käsittelystämme tietosuojaselosteestamme.