Kaikki ohjelmat

Tietoevry Service Desk Academy

Kicka igång din nya karriär på IT-branschen och rikta in din kompetens på nytt jobb

Ge teknologin ett ansikte genom att växa till IT-specialist

Letar du efter nya arbets- och karriärmöjligheter eller kanske funderar på karriärbyte? Faller det sig naturligt för dig att jobba kundorienterat? Brinner du för problemlösning och kastar dig modigt in i nya utmaningar? Fint!

Genom Tietoevry Service Desk-utbildningsprogrammet får du tillsammans med 14 andra talanger möjligheten till ett nytt jobb och att utvecklas till expert på en växande marknad, oavsett bakgrund. I din kommande roll, kommer du att få jobba med att bygga broar mellan människor och teknologi – skapa lösningar tillsammans med ditt team och samtidigt öka dina kunskaper bland mångsidiga och varierande uppgifter.

Forma själv riktningen på din karriär – oavsett bakgrund

Tietoevry är ett ledande digitalt tjänste- och programvaruföretag, som stöder samhällelig utveckling genom hållbar teknologi. Öppenhet, förtroende och diversitet styr det dagliga arbetet och fungerar som grund för all verksamhet. Även om teknologi ofta är lösningen, är det ändå riktiga människor som alltid löser problemen. Därför är det just dig vi vill ha som vår nya servicedesk-talang.

Är du beredd att nå den nästa etappen på din karriär? Vi värderar olikhet och din äkta vilja att utvecklas till en framtida specialist. Var alltså dig själv och kom som du är! Din formel för succé kommer att vara nyfikenhet för nytt i kombination med en ambition att utveckla ditt kunnande – vare sig du söker ny riktning på din karriär, redan har samlat erfarenhet från IT-branschen eller till exempel är nyutexaminerad. Vår uppgift är att ge dig färdigheter för att prestera i dina nya arbetsuppgifter, oavsett din bakgrund.

Välkommen att följa den tvåspråkiga TE-livesändningen tisdagen 8.3 klo 13.00. Du får höra mer om utbildningens innehåll och krav samt om Tietoevry som arbetsgivare. Delta här!

Rekryteringen av nya talanger sker via rekryteringsutbildningen Tietoevry Service Desk Academy. Målsättningen med programmet är att sysselsätta och utbilda nya, motiverade specialister till Vasas Service Desk-enhet till följd av den 90 dagar långa utbildningen. Programmet är riktat mot arbetslösa samt för människor som hotas av arbetslöshet. Programmet genomförs i samarbete med ELY-centralen, TE-tjänsterna, Tietoevry samt utbildningsorganisatören Saranen.

Läs mer och kicka igång din nya IT-karriär hos Tietoevry – vi väntar på din ansökan!

Kontakt

Emilia-Kokkila_640x640

Emilia Kokkila

Project Manager
emilia.kokkila@saranen.fi
044 567 4230

Dina viktigaste egenskaper i dina kommande uppgifter är:

Ett kundcentrerat arbetssätt

asiakaslahtoisyys-icon

Ditt intresse för IT-uppgifter

it-tehtavat-icon

Din brinnande lust för problemlösning

ongelmanratkaisu-icon

Din nyfikenhet och ditt intresse för nya saker

uteliaisuus-icon

Hos Tietoevry tar du del av en gemenskap, där människor respekteras och värderas. Människorna ligger i fokus för all verksamhet och därmed söker vi inte superindivider utan helt vanliga människor. All din relevanta erfarenhet – din skolning, dina tidigare arbetsuppgifter eller annat, som stöder din utveckling till en servicedesk specialist – räknas och värderas lika. Utöver din CV, ser vi på din vilja och ambition att lära dig nytt, din nyfikenhet för branschen samt din ivran att kasta dig in för fullt i nya uppdrag.

Kickstarten på din nya karriär

Väx till expert på 90 dagar

Nytt jobb eller nytt kunnande – vad sägs om båda två?

Service Desk Academy ordnas nu för andra gången i rad och kombinerar smidigt än en gång nya arbetsuppgifter med en välplanerad specialistutbildning. Utöver ett nytt jobb, kommer du alltså samtidigt att långsiktigt satsa på din karriär, som att öka ditt kunnande bland kritiska och efterfrågade färdigheter – även nu, men speciellt i framtiden. Utbildningens viktigaste mål är att permanent anställa dig till Tietoevry som servicedesk-specialist efter att du avklarat det 90 dagar långa programmet. Du kommer att få bekanta dig med dina din arbetsgemenskap och dina slutliga arbetsuppgifter redan under programmets gång, vilket ger dig utmärkta förutsättningar att hitta de verktyg du behöver för att framgångsrikt klara av din framtida roll.

Från Service Desk Academy 2021 anställdes 100 % av deltagarna i till nya uppgifter hos Tietoevry.

Programmet är arbetskraftsutbildning, som är riktat för arbetslösa samt personer som hotas av arbetslöshet. Utbildningen genomförs i tätt samarbete med Tietoevry, Saranen, ELY-centralen och TE-tjänsterna. Programmet, inklusive dess utbildningar, är kostnadsfria för deltagarna.

tyosopimus-icon
En roll på IT-branschen som passar dig

Vi erbjuder dig möjligheten att öka ditt kunnande samt att påverka din egen karriärstig

Tietoevrys servicedesk-enhet i Vasa erbjuder blivande talanger intressanta och varierande arbetsuppgifter. Som servicedesk-specialist krävs goda problemlösningskunskaper eftersom utöver det tekniska, innehåller arbetsuppgifterna mycket kundservice. Uppgifterna kommer speciellt att handla om att motta, registrera, vidarebefordra eller lösa serviceförfrågningar från kunder via olika informationskanaler.

Du kommer att få en utmärkt utbildning till din roll och dessutom har du Tietoevrys professionella och uppmuntrande team bakom dig. Utöver en konkurrenskraftig lönenivå vill vi erbjuda dig de redskap du behöver för att kunna organisera ditt jobb samt, vad som viktigast, ditt liv såsom det bäst passar dig.

oma-rooli-icon
Kunskapsboost via en toppenutbildning

En branschspecifik toppenutbildning med den senaste kunskapen

Under programmets gång kommer du att få kvalitativ specifikutbildning till din nya roll från branschens ledande experter i form av ca 20 utbildningsdagar. Dessutom kommer du att direkt få utnyttja allt du lärt dig i praktiken genom dina konkreta arbetsuppgifter. Du kommer att ständigt ha stöd av Tietoevrys professionella och uppmuntrande arbetsgemenskap. Att lära sig nytt är en livsstil hos oss och det kommer att fortsätta även efter utbildningsprogrammet.

Utbildningen börjar med en utförlig introduktion både i arbetsomgivningen och – redskapen. Därefter kommer du att gradvis börja fördjupa dig i olika teknologier. Du behöver alltså inte direkt hoppa i den djupa ändan – vi hjälper och ger dig allt stöd du behöver för att nå framgång i din roll.

Efter en allmän introduktion- och presentationsperiod, kommer du att bland annat fördjupa dig i följande ämnesområden:

  • En översikt över Windows 10, felsökning och maskinvaruhantering
  • Underhåll, integritet och felsökning
  • Grundläggande tjänster för M365 och koncept för molntjänster, programinstallering-, distribution- och hantering
  • Säkerhet och integritet
  • Kundservice och interaktionsförmåga
  • Helpdesk-problemlösning
uusi-osaaminen-icon
Saranen som din personliga arbetssökande agent

Effektivera jobbsökandet och minska på antalet ansökningar. Kompetensprofilen för Saranen, som du fyller i samband med din ansökan, fungerar som ditt visitkort till Tietoevry. Via profilen, får du berätta mer om din bakgrund, ditt kunnande samt din motivation.  

Under ansökningstiden kommer du att få diskutera och sparra om jobbets innehåll, karriärmöjligheter samt annat som har att göra med programmet tillsammans med experter på Saranen. Så här kommer vi att kunna hjälpa dig i ansökningsprocessen så bra som möjligt.

saranen-asiantuntija-icon

Erfarenheter från tidigare Service Desk Academy-deltagare

Jag har en gammal IT-utbildning men ville uppdatera mina kunskaper efter en längre paus från branschen. Nu trivs jag jättebra med mina arbetsuppgifter- och tider!  Att få jobba med kundtjänst och IT på svenska – det är ju väldigt sällsynt och ett stort plus.

 

- Sussi, Service Desk Specialist, Tietoevry

tietoevry-refe-3
0 / 0

För vem passar jobbet?

 

Hos Tietoevry tar du del av en gemenskap, där människor respekteras och värderas. Människorna ligger i fokus för all verksamhet och därmed söker vi inte superindivider utan helt vanliga människor. All din relevanta erfarenhet – din skolning, dina tidigare arbetsuppgifter eller annan erfarenhet, som stöder din utveckling till servicedesk-specialist – räknas och värderas lika. Utöver din CV, ser vi på din vilja och ambition att lära dig nytt, din nyfikenhet för branschen samt din ivran att kasta dig in för fullt till nya uppdrag.

Vi vill absolut höra mer om dig om du till exempel känner igen dig från någon av de följande egenskaperna:

  • Det faller dig naturligt att snabbt lära dig nya saker, system och praxis.
  • Du jobbar utvecklings- och kundorienterat.
  • Problemlösning och mångsidiga arbetsuppgifter intresserar dig. Dessutom trivs du i en tidvis hektisk arbetsmiljö.
  • Du har problemlösningserfarenhet från till exempel kundservice, försäljning eller dylika arbetsuppgifter och känner beredskap att föra ditt kunnande till en ny bransch.
  • Du behärskar Microsoft Office- produktfamiljen och har möjligtvis även färdigt kunnande från Windows-arbetsstationsmiljöer.
  • Du har en lämplig utbildningsbakgrund inom IT-branschen (du är till exempel utbildad datanom eller IT-tradenom).
  • Du behärskar de båda inhemska språken samt jobbar smidigt även på engelska.

Så här söker du

1. Lämna in din ansökan via TE-tjänsterna

Du kan söka till Tietoevry Service Desk Avademy-rekryteringsutbildningen om du är arbetslös eller hotas av arbetslöshet. Kontrollera även att ditt jobbsökande hos TE-tjänsterna är i kraft.

2. Fyll i din kompetensprofil för Saranen

Kompetensprofilen fungerar som ditt visitkort till Tietoevry. För alltså modigt fram din motivation och personlighet! Du kan enkelt redigera din profil eller lägga till information under hela ansökningstiden. Vi vill jättegärna diskutera arbetsmöjligheter och lära känna dig så snabbt som möjligt, så vi ber dig att vänligen fylla i din ansökan i god tid!

Det slutliga anställningsbeslutet fattas av det rekryterande företaget. Vi kontaktar alla sökande senast då ansökningstiden löpt ut. Saranen ansvarar för genomförandet av utbildningen samt kandidaternas förintervjuer.

Tietoevry som företag

Öppenhet, förtroende och diversitet utgör verksamhetens kärna

Tietoevry stödjer samhällets utveckling med hjälp av hållbar teknologi. Vi är ett ledande nordiskt digitalt tjänste- och programvaruföretag med lång historia samt globala färdigheter. Våra värderingar öppenhet, förtroende och diversitet styr vår verksamhet. Tillsammans med våra kunder bygger vi en digitalt framgångsrik framtid för företag, samhällen och mänskligheten.

Våra omkring 24 000 experter anställda globalt tillhandahåller service åt tusentals företag och organisationer inom privat och offentlig sektor i mer än 90 länder. Hos oss får du vara med och forma framtiden. Läs mer om Tietoevry: www.tietoevry.fi 

Information om utbildningen samt innehåll

Koulutuksen pituus: 90 dagar

Ansökningstid: 15.2.2022 - 15.3.2022

Utbildningens tidpunkt: 26.4.2022 - 31.8.2022

Rekryteringen av nya specialister sker via rekryteringsutbildningen Tietoevry Service Desk Acdemy. Målsättningen med det 90 dagar långa programmet är att sysselsätta och utbilda nya, motiverade talanger till Vasas Service Desk-enhet. Programmet är riktat mot arbetslösa och för personer som hotas av arbetslöshet. Saranen ansvarar för genomförandet av utbildningen samt kandidaternas förintervjuer.

Utbildningen börjar med en utförlig introduktion till arbetsmiljön- och redskapen samt fortsätter stegvis med fördjupning i olika teknologier. Du behöver alltså inte direkt hoppa in i den djupa änden – vi hjälper och ger dig det stöd du behöver för att nå framgång i din framtida roll.

Efter den allmänna introduktionen, kommer du att fördjupa dig i bland annat:

  • En överblick på Windows 10, felsökning samt hårdvaruhantering
  • Underhåll, integritet och felsökning
  • Grundläggande tjänster för M365 och koncept för molntjänster, programinstallering-, distribution- och hantering
  • Säkerhet och integritet
  • Kundservice och interaktionsförmåga
  • Helpdesk-problemlösning

Ett utbildningskontrakt görs tillsammans med samarbetsföretaget och därmed har deltagarna har rätt att söka inkomstrelaterad dagpenning, grunddagpenning, arbetsmarknadsersättning samt kostandersättning. En säkerhetsprövning kommer att utföras för dem som valts ut till uppgifterna.

Inspelningen av TE-live

Vill du höra mer? Kolla inspelningen av sändningen från programmets infotillfälle 8.3 (26 min)!
 

 

Katso vastauksia työnhakijoiden usein kysyttyihin kysymyksiin täältä.