Kun astumme markkinoinnin ja sen johtamisen maailmaan, avautuu eteemme moniulotteinen ja haastava keskustelu. Nykypäivän Chief Marketing Officer eli yrityksen markkinointijohtaja, on kuin yksisarvinen – harvinainen ja vaikuttava. World Federation of Advertisersin "Marketer of the Future" -
Aikaisemmin markkinointijohtajan tehtävänä oli lähinnä brändin rakentaminen ja mainonnan hallinta. Nykyään vastuiden skaala on huomattavasti laajempi; digitaalisen markkinoinnin hallinta, datan syvällinen ymmärtäminen, asiakaskokemuksen optimointi ja liiketoimintastrategian muokkaaminen markkinoinnin avulla. Markkinointijohtajan onkin nykyään oltava laaja-alainen asiantuntija, jolla on näkemystä ja taitoa myös muilla liiketoiminta-alueilla.
WFA:n tutkimus tuo esiin neljä avaintaitoa, joita CMO:n on hallittava:
Ei siis riitä, että markkinointijohtajalla on ajantasainen ammattiosaaminen, vaan sen rinnalle vaaditaan myös ”soft skillsejä”, eli taitoja myydä ideoita, kuunnella herkällä korvalla ja saada ihmiset toimimaan halutulla tavalla.
On selvää, että näitä taitoja ei synny koulun penkillä, ja monet niistä ovat olleet saatavilla vasta viime vuosina. Uuden osaamisen oppiminen on nyt keskeisessä asemassa, ja siihen on syytä investoida sekä aikaa että resursseja. Tässä kohtaa astuvat esiin Marketing Finland ja Skillcode, jotka ovat yhdistäneet voimansa tarjotakseen Future CMO Growth upskilling ohjelman. Tämä ohjelma mahdollistaa markkinointijohtajille taitojen kehittämisen vastaamaan nykyajan haasteita. Koulutuksen painopistealueet ovat datan hyödyntäminen, tekninen tietotaito, asiakaslähtöisyys ja liiketoimintastrategian ymmärtäminen. Samalla se kehittää pehmeitä taitoja, jotka ovat yhtä merkittäviä menestyksessä. Tavoitteena on valmistaa CMO liiketoiminnan kulmakiveksi ja auttaa häntä saavuttamaan paikkansa yrityksen ylimmässä johdossa. Yksisarvinen CMO ei synny hetkessä, vaan se vaatii jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittämistä. Future CMO Growth tarjoaa markkinointijohtajille mahdollisuuden olla valmiina kohtaamaan tulevaisuuden haasteet ja tekemään niistä voittoja.