Uutinen

Yhteistoimintalaki uudistui 1.1.2022

Kirjoittaja

Saranen Consulting

Tammikuun alussa voimaan astuneen lain tarkoitus on lisätä henkilöstön tiedonsaantia ja vaikutusmahdollisuuksia. Laki koostuu kolmesta erilaisesta kokonaisuudesta.

1. Jatkuva vuoropuhelu työnantajan ja henkilöstön välillä.

Tämän uudistuksen myötä työpaikalla käydään jatkossa säännöllistä vuoropuhelua työnantajan ja henkilöstön välillä. Vuoropuheluissa käsitellään muun muassa yrityksen taloudellisesta tilanteesta, työpaikan säännöistä ja käytänteistä, henkilöstön rakenteesta, osaamistarpeista ja työhyvinvoinnista. 20-29 työntekijän työpaikoilla vuoropuhelua tulee käydä vähintään kahdesti vuodessa. Yli 30 työntekijän yrityksessä vuoropuhelu järjestetään neljännesvuosittain.

2.Yhteistoimintaneuvotteluiden nimi muuttuu muutosneuvotteluiksi.

Muutosneuvotteluiden toimintatavat pysyvät pääosin nykylain mukaisina. Henkilöstön edustajalla on kuitenkin aiempaa paremmat oikeudet tehdä ehdotuksia ja esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja.

3. Henkilöstöllä on edustus työnantajan hallinnossa. 

Hallintoedustusta koskevat säädökset sovelletaan sellaisiin yrityksiin, joissa Suomessa työskentelevien työntekijöiden määrä on vähintään 150.

Hallintoedustuksen tavoite on edistää henkilöstön tiedonsaantia ja vaikutusmahdollisuuksia työpaikoilla. Ennen lakiuudistusta hallintoedustusta koskeva sääntely sisältyi hallintoedustuslakiin. Nyt sääntely löytyy yt-laista.