Google ja TE-palvelut ratkaisemassa kohtaanto-ongelmaa – jo 500 täsmäosaajaa koulutettu
25.10.2019 | Uutiset

Googlen online-mainonnan työkalujen – kuten muidenkin markkinointiteknologioiden kehitysvauhti on huima. Käyttöliittymät kehittyvät kuukausittain, automaatio lisääntyy ja uusia markkinoijan työtä tehostavia työkaluja syntyy jatkuvasti. Markkinoijien ja myynnin edistäjien osaamisvaatimukset ovat täysin muuttuneet kymmenen vuoden sisällä ja tänä päivänä on mahdotonta ajatella, että yksi henkilö pystyisi hallitsemaan koko markkinoinnin kenttää.

Datan merkitys on muuttanut myös markkinoinnin ja median työntekijöiden työtä merkittävästi. Valtavien datamäärien analysointi- ja käsittelytaidot korostuvat perusmarkkinoijienkin tehtävissä. Työkalujen kehittyessä ja työn sisältöjen muuttuessa, ajan tasalla pysyminen vaatii alalla jatkuvaa osaamisen kehittämistä sekä uudenlaista teknologiaorientoituneisuutta, mitä aiemmin ei ole markkinoijilta odotettu.

Tähän tarpeeseen olemme kehittäneet täsmäratkaisun yhteistyössä yritysten, Uudenmaan ELY-keskuksen ja TE-palveluiden sekä Googlen kanssa. Olemme toteuttaneet yhdessä jo 15 työvoimapoliittista koulutusohjelmaa. Näiden työvoimakoulutusten kautta yli 300 asiakasyritystämme on rekrytoinut uusia digiosaajia.

Osaajapulan ratkaisuja kehitetään yhdessä alan parhaiden asiantuntijoiden kanssa

Google Finlandin Industry Leader Jonna Toikka tuntee markkinointitoimistojen ja -johtajien toimintaympäristön, osaamisvaatimukset sekä erityisesti alaa vaivaavan osaajapulan hyvin tarkkaan. ”Kun starttasimme yhteistyön Sarasen kanssa 2011 oli Suomessa kova pula SEM-osaajista. Kehitimme siihen tarpeeseen ensimmäisen koulutusohjelman, joka tarjosi nopean väylän toimistoille kasvattaa digitaalista osaajajoukkoaan. Tänä päivänä ala on kehittynyt ja kasvanut huimasti, mutta pula osaajista on yhä kova. SEM- ja online-mainonnan osaajia tarvitaan asiakkaillamme sekä junior että senior-tasoille. TE-palveluiden kanssa toteutettavien koulutusten avulla pääsemme ratkomaan sekä osaajapulaa että Suomen työllisyystilannetta, josta olen erityisen ylpeä.”

”Palveluntuottajien, työnantajien ja Googlen kanssa yhteistyössä työvoimakoulutuksina toteutetut digikehityksen ja -markkinoinnin koulutusohjelmat ovat työllistäneet jo yli 500 TE-toimiston työnhakija-asiakasta uusiin työtehtäviin”, kommentoi Uudenmaan TE-toimiston Koulutusyksikön esimies Mikko Mähönen. ”Työnantajien kanssa yhteistyössä toteutetut työvoimakoulutukset ovatkin TE-toimiston ehdottomasti parhaiten työllistäviä palveluita, koska työnantajilla on mahdollisuus kouluttaa itselleen työvoimaa juuri heidän osaajatarpeisiinsa räätälöidyillä sisällöillä. Kyseiset palvelut ovat soveltuvalle kohderyhmälle loistava tapa päivittää omaa osaamistaan ja työllistyä koulutuksen kautta”, Mähönen täsmentää.

Yritysten tarpeet määrittelevät koulutusten teemat

Koulutustemme aiheet ovat vaihdelleet asiakkaiden tarpeiden mukaan markkinointi- ja media-alan kehittyessä eksponentiaalisella vauhdilla. Tänä päivänä koulutuksissamme käydään sekä strategisemman tason aiheita kuten digitalisaatiokehityksen tarjoamia liiketoimintamahdollisuuksia, että käytännönläheisiä markkinoijan perustyökaluja läpi. Ammatillisten osaamisten lisäksi myös tulevaisuuden työelämätaidot ovat tärkeässä osassa koulutuksia, jotta osallistujat pysyvät jatkossakin kehityksen kärjessä mukana.

Joulukuussa starttaa seuraava yhteistyökoulutus Digital Growth Academy. Tutustu ohjelmaan tarkemmin ja ilmoittaudu mukaan, jos haluat uuden osaajan tiimiisi tai haluat päästä kehittämään omaa osaamistasi uudelle tasolle!

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä

Henkilötietoja käytetään Saranen Consulting palveluista kertomiseen yhteydenoton yhteydessä. Lue lisää henkilötietojen käsittelystämme tietosuojaselosteestamme.