Haussa luovia uranuurtajia pelimarkkinointiin
30.5.2017 | Uutiset

Peliala vetää valtavasti osaajia tänäkin vuonna. Kasvu on hieman hidastunut aiemmasta huipputahdista, mutta silti yli miljoonan liikevaihdolla toimivia peliyrityksiä on aiempaa enemmän ja yli 50 henkeä työllistäviä pelifirmoja oli vuoden 2016 lopussa kymmenen.

Alan konkareita ja huippuasiantuntijoita on kuitenkin vaikea löytää Suomen rajojen sisäpuolelta, joten paine helpottaa ulkomaisten osaajien maahantuloa on kova. Haussa ei ole pelkästään ohjelmoijia: myös growth hackerit/marketerit olisivat kovaa valuuttaa.

Yksi ratkaisu osaajapulaa helpottamaan ovat rekrytoivat koulutusohjelmat, joita Saranen Consulting järjestää myös pelialan yritysten tarpeisiin. Kesäkuun 19. päivä käynnistyy Digital Excellence Academy, joka on yhdeksäs Googlen kanssa toteutettava koulutusohjelma.

Tänään pidetyn lehdistöaamiaisen aikana aiheesta kuultiin neljää ammattilaista: Googlen pelialasta vastaava toimialapäällikkö Juho Juhantalo, Rovio Entertainmentin markkinointijohtaja Kai Torstila, Yousicianin käyttäjähankinnasta vastaava Miika Kenttämies sekä Saranen Consultingin kumppanuuksista vastaava Antti Ilmo.

Ennakointia ja jatkuvaa kehittämistä

”Pelifirmojen täytyy kyetä ennustamaan asiakkaan toimintaa noin 180 päivän päähän: pysyykö tänään hankittu asiakas vielä käyttäjänä puolen vuoden kuluttua ja mitä sen eteen täytyy tehdä”, summaa Googlen Juho Juhantalo.

Tähän ennustamiseen vaaditaan kristallipallon ja arvailun sijaan dataa, jota vaikkapa mobiilipelisovelluksen käytöstä saadaan.

”Mobiilipeli on hyvin palvelumainen, sillä suurin työ alkaa vasta pelin lanseerauksen jälkeen”, sanoo Rovion Kai Torstila. ”Peliä pitää päivittää ja ylläpitää, jos peli halutaan pitää houkuttelevana uusille pelaajille ja pitää mukana nekin, jotka ensimmäisten joukossa alkoivat pelata.”

Ala on vielä nuori ja vaatii luovaa, laatikon ulkopuolista ajattelua. Perinteisiä markkinointimenetelmiä ja -teorioita ei aina voi tai kannata hyödyntää suoraan. Siinä missä konsolipelejä mainostetaan edelleen suurella rahalla isoin kampanjoin, free-to-play-mobiilipelit eivät toimi niin.

”Markkinointia pitää tehdä uudella tavalla uudella toimintakentällä”, sanoo Yousicianin Miika Kenttämies. ”Yousicianilla ei varsinaista markkinointitiimiä ole, vaan on eri tiimejä muun muassa käyttäjähankintaan ja nykyisten käyttäjien aktivointiin.”

Haussa osaajia taustasta riippumatta

Saranen Consulting on helpottamassa osaajapulaa Digital Excellence Academy -koulutusohjelman avulla. Koulutusohjelmaan etsitään hakukonemarkkinoinnin, ohjelmallisen ostamisen ja digitaalisen liiketoiminnan osaajien lisäksi myös kymmentä pelialan kasvuhakkeria. Tulevia käyttäjähankinnan huippuammattilaisia etsivät Rovio Entertainmentin ja Yousicianin lisäksi esimerkiksi Small Giant Games, Motorious Entertainment, Dazzle Rocks ja Fingersoft.

”Olemme kouluttaneet jo yli 250 uutta osaajaa Googlen kanssa yhteisissä ohjelmissamme. Ala kehittyy valtavaa vauhtia ja nyt haussa on rooleja, joita ei ollut edes olemassa viisi vuotta sitten”, sanoo Saranen Consultingin Antti Ilmo.

Kai Torstila Roviolta muistuttaa, ettei hakijan työhistorian tarvitse olla pelialalla:

”Alan tarpeista on hyvä välittää laajasti tietoa monenlaisille työnhakijoille, jotka eivät edes ole tulleet ajatelleeksi pelialaa. Esimerkiksi finanssiala vaatii samanlaista analyyttista lukujen pyörittelyä kuin pelifirmojen käyttäjähankinta.”

Digital Excellence Academy -koulutusohjelman hakuaikaa on jäljellä 4.6. saakka. Lue lisää koulutusohjelman verkkosivulta ja täytä hakemuksesi mahdollisimman pian!

Teksti: Satu Saari

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä

Henkilötietoja käytetään Saranen Consulting palveluista kertomiseen yhteydenoton yhteydessä. Lue lisää henkilötietojen käsittelystämme tietosuojaselosteestamme.