03.10.2018 — Rekrytointi

C’MON – tehdään kaikki hyvää!

Mikko Myllykoski
Kirjoittaja
Mikko Myllykoski

Salesforcen arvomaailmaan kuuluu vahvasti hyväntekeväisyys.

Salesforcen 1-1-1 -malli tarkoittaa sitä, että 1% liikevoitosta, 1% työajasta sekä 1% tuotteesta annetaan hyväntekeväisyyteen. Jokainen yrityksen työntekijä voi tehdä 7 päivää vuodessa töitä ihan minkä tahansa kohteen hyväksi.

Yksi mielenkiintoisimmista ja paljon hyväntekeväisyyttä tekevä Salesforce-asiakkaista on Metallica. Yhtye käyttää Salesforcen eri tuotteita ja mm. hallinnoi faniviestintäänsä Salesforcen Marketing Cloudin kautta. Yhtye tekee paljon hyväntekeväisyyttä myös kansainvälisesti ja lahjoitti viimeksi Helsingissä käydessään 25000 euroa Heikki Hurstin säätiölle. Metallican perustaja ja rumpali Lars Ulrich haluaa, että heidän 63 miljoonaa faniaan pystyisivät tekemään kaikki hyvää omissa yhteisöissään. Hän on vakuuttunut siitä, että iso osa fanipohjasta voi antaa oman osuutensa oman yhteisönsä tilanteen parantamiseksi. Noin iso faniryhmä voi saada paljon hyvää aikaiseksi.

Sosiaalisesti vastuullisen yrityksen arvot yhtä asiakkaiden kanssa

Salesforce lanseerasi uusimpana tuotteenaan Philantrophy Cloudin, jonka kautta kenellä tahansa työyhteisöön kuuluvalla on mahdollisuus osallistua hyväntekeväisyyteen joko lahjoittamalla tai menemällä itse auttamaan. Alusta mahdollistaa myös eri hyväntekeväisyyskohteille tulla nähdyksi.

Yritysten kannattaa miettiä hyvän tekemistä myös siksi, että nuoremmat sukupolvet ovat entistä tiedostavampia ja ovat valmiita käyttämään mieluummin yrityksiä, jotka ovat sosiaalisesti vastuullisia. 94% Salesforcen tutkimukseen vastanneista Z-sukupolven edustajista valitsee mieluummin sosiaalisesti vastuullisen yrityksen kuin sellaisen, joka ei jaa samoja arvoja heidän kanssaan. Generation Z on sukupolvi, joka tulee tekemään 40% kaikista ostoksista vuoteen 2020 mennessä, joten heidän näkemyksiään pitää ehdottomasti kuunnella.

Metallican kotikentällä, eli San Franciscon kaduilla  hyvän tekeminen ei kuitenkaan näy, sillä lähes jokaisessa keskustan kadunkulmassa näkyy kodittomia. Toistaiseksi apu on ollut rahan jakamista aktivoivan ja mielenterveyspotilaiden hoitamisen sijaan. Jos mielenterveydeltään epävakaa ihminen saa joka kuukausi X-määrän rahaa, niin on aivan selvää minne raha käytetään. Jotta San Franciscon katujen kulkureiden määrää saataisiin laskettua, niin se vaatisi kaupungilta erilaisia toimenpiteitä, kuin mitä viime aikoina on tehty. Ja kaikilta muiltakin osallistumista, kuin vain Metallicalta sekä heidän faneiltaan.

Millaista hyväntekeväisyyttä sinä olet tehnyt? Mitä hyvää te voisitte tehdä työyhteisönä?

Kirjoittajana Sarasen Salesforce-guru Mikko Myllykoski

 

Täältä lisää aiheesta:

Metallican ja Salesforcen yhteistyö toi 10 miljoonan potin lastensairaaloille

Metallica Brings Fans Even Closer with Salesforce

 

 

Suosituimmat

Saattaisit olla myös kiinnostunut...

07.01.2020 — Rekrytoiva koulutusohjelma

Rekrytointi ja työllistyminen koulutusohjelmien avulla: myytit murrettavina

Työnhakijoilla herää toistuvasti erilaisia kysymyksiä rekrytoivista koulutusohjelmista, ja aiheesta käydään välillä kiihkeääkin keskustelua sosiaalisessa...

Lue lisää
20.12.2019 — Rekrytointi

Rekrytoijan muistilista – avain hyviin rekrykäytäntöihin

Harvassa yrityksessä rekrytointi on kenenkään ainoa työ, ja uuden työntekijän tarve voi hetkellisesti leväyttää HR:n tai rekrytoivan toimarin pakan täysin...

Lue lisää
16.12.2019 — osaamisen uudistaminen

Onko yrityksesi jäämässä kehityksen kelkasta?

Usein taantuvaa kasvua osataan epäillä jo ennen kuin myyntikäyrissä näkyy minkäänlaista muutosta. Silloin kannattaa toimia: kasvun esteisiin päästään...

Lue lisää