IAB-sertifikaatti todentaa digimediamyyjien osaamisen
7.4.2017 | Uutiset

IAB-sertifiointikokeita on järjestetty suomalaisille digimediamyyjille nyt vuoden ajan. Ensimmäinen koe järjestettiin Espoossa huhtikuussa 2016. Viime vuoden aikana sertifiointikoulutuksia ja -kokeita järjestettiin neljälle ryhmälle. Ryhmäkoot ovat vaihdelleet viidestätoista lähes kolmeenkymmeneen, mutta ryhmäkoot ovat tasaisessa kasvussa.

Sertifikaatin suorittaakseen ei tarvitse osallistua lähiopetukseen eikä edes aloitusintroon, johon voi osallistua webinaarissa. Intron jälkeen osallistujille jaetaan sähköpostitse joka viikko uudet harjoitustehtävät. Opiskeluun käytettävä aika vaihtelee oman lähtötason ja mielenkiinnon mukaan. Kuuden viikon opiskelun jälkeen sähköinen monivalintatentti suoritetaan Saranen Consultingin tiloissa Espoossa.

Tietojen ja ammattitaidon päivittämistä

Sertifikaatti on lähtöisin USA:sta, mutta opintomateriaali on räätälöity täysin Suomen markkinoille sopivaksi.

”Päivitämme materiaaleja aina, kun saamme ajankohtaista ja uutta tietoa. Kerran vuodessa tehdään myös laajemmat materiaalipäivitykset, sillä digimaailma kehittyy koko ajan ja tieto vanhenee nopeasti”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Tuoreimman tiedon lisäksi sertifiointimateriaali auttaa tuomaan digimediamyyjät ammatillisesti samalle viivalle.

”Sertifikaatin suorittaminen tuo erinomaisen ammattitaidon pohjan alan uusille tulokkaille. Kokeneemmat myyjät saavat opintomateriaalista hyvän tietopankin, jonka avulla voi etsiä lisätietoa yhdestä ja samasta paikasta”, Takala sanoo.

”Omaa osaamista kannattaa ja pitääkin ylläpitää ja päivittää. Sertifiointi todistaa, että omat tiedot ovat ajantasaiset ja kansainvälisten standardien mukaiset.”

Sertifioinnista saa valmiudet kehittyä

IAB-sertifikaatti ei ole ainoastaan myyjän etu. Myös yritys hyötyy siitä, että kaikki myyjät ja myyntipalvelussa työskentelevät ovat sertifioituja. Siten kaikki myyjät osaavat tarjota asiakkaalle yhdenmukaista, uusinta tietoa.

Dina Schakir-Lintala Kärkimediasta suoritti Suomen IAB-sertifikaatin ensimmäisten joukossa keväällä 2016. Schakir-Lintala on ollut tyytyväinen, että lähti mukaan kollegoidensa kanssa: koko Kärkimedia on nyt IAB-sertifioitu.

”Sain sertifikaattimateriaaleista lisävarmuutta osaamiseeni. Varmuus välittyy myyntitilanteissa myös asiakkaalle, mikä luo molemminpuolista luottamusta ja johtaa onnistumisiin”, hän kertoo.

”Työyhteisössämme digiterminologian eri käsitteet ovat selkiytyneet sertifioinnin ansiosta.”

Turun Sanomissa mediamyyjänä työskentelevä Jesse Vainio suoritti kokeen hyväksytysti ensiyrittämällä tänä keväänä. Hän opiskeli tenttiin yhdessä kollegansa kanssa.

”Töiden jälkeen jäimme toimistolle pänttäämään ja viikonloput opiskelimme tahoillamme kotona. Töiden lomassa juteltiin vielä materiaalista ja sparrattiin toisiamme matkalla koetilaisuuteen Espooseen”, Vainio sanoo.

Haastava, mutta hyödyllinen

”Kollegoilta olin kuullut, että koe on aika hankala ja vaatii paljon valmistautumista. Minusta koe oli sopivan haastava, ihan vasemmalla kädellä tuota ei olisi voinut suorittaa”, Jesse Vainio arvioi.

Tilastojen mukaan 87 prosenttia osallistujista saa sertifiointikokeen ensiyrittämällä läpi. Pääasiallisesti kokeessa testataan yleistä tietoa, mutta joitakin spesifejä asioita tulee myös muistaa. Yksityiskohtien muistaminen on myynnissä tärkeä osa asiakkaan odotusten ylittämistä, kun myyjä osaa tarjota paljon yksityiskohtaista tietoa. Vainio olisi kaivannut opiskelumateriaalilta lisääkin yksityiskohtia.

”Olisi ollut mielenkiintoista perehtyä yrityskohtaisiin case-esimerkkeihin esimerkiksi siitä, mitä tapahtuu, jos laittaa tietyn summan Facebook-kampanjaan ja kuinka paljon se tuottaa. Panostuksia näkee eri medioissa paljon, joten olisi mukava tietää, millainen hyöty niistä irtoaa.”

Dina Schakir-Lintala sai viikoittain lähetettävistä harjoituskysymyksistä hyvää virtaa itseopiskeluun.

”Työelämä on niin kiireistä ja vaativaa, että harjoituskysymysten saaminen perjantaina motivoi lukemaan pitkin viikkoa joka ilta.”

Schakir-Lintala kokee saaneensa sertifioinnin myötä hyvän käsityksen digimediamarkkinoiden kentästä kokonaisuutena ja ymmärrystä kaikista sen eri osa-alueista. Työpaikalla mielenkiinto ja innostus digimarkkinointia kohtaan on selkeästi kasvanut ja pysyy yllä kasvaneen kysynnän myötä.

”Eiköhän ensi vuonna tulla sitten porukalla sertifikaatin uusintakokeeseenkin.”

Ilmoittaudu mukaan nyt!

Mikä IAB-sertifikaatti?

  • IAB-sertifikaatti on kansainvälinen todistus digimediamyyjille.
  • Sertifioinnin malli on kaikkialla samanlainen, käsittäen introtilaisuuden, kuuden viikon itseopiskeluajan ja tentin, johon kuuluu 90 monivalintakysymystä. Vain sisällöt on räätälöity sopimaan suoritusmaan markkinoiden tarpeisiin.
  • Saranen Consulting vastaa käytännön järjestelyistä ja viestimisestä osallistujille. Sarasen toimiston tiloissa Espoossa myös järjestetään tentit ja introtilaisuudet. IAB Finland tekee opiskelumateriaalin ja tentti- ja harjoituskysymykset.
  • Suomen sertifioinnit on aloitettu alkuvuodesta 2016.
  • Yhteensä digimediamyyjiä on sertifioitu jo yli 130.

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä

Henkilötietoja käytetään Saranen Consulting palveluista kertomiseen yhteydenoton yhteydessä. Lue lisää henkilötietojen käsittelystämme tietosuojaselosteestamme.