05.11.2019 — Koulutusohjelmat osallistujakokemukset

Humanisti digijohtajana?

Kirjoittaja
Saranen Consulting

Ella Gustafsson vaihtoi koulutusohjelman kautta alaa ja pääsee työssään yhdistämään teknologian ja digitalisaation sekä ihmisten kohtaamisen:

“Luova hullu. Kehittämislähtöinen. Muotoilu- ja suunnitteluajattelun lähettiläs. Inspiroidun ihmisistä.” Näillä sanoilla kuvailin itseäni keväällä Digital Excellence Academyn ryhmähaastattelussa. Silloin en tiennyt, millaiselle matkalle se minut veisi.


Olin urani käännekohdassa. Halusin oppia uutta, ja miettiä, mihin suuntaan haluan omaa osaamistani kehittää. Humanistisista yliopisto-opinnoistani oli kulunut aikaa, ja olin tehnyt pitkään töitä markkinointiviestinnän, myynnin ja johtamisen parissa. Aiemmissa työtehtävissäni olin oppinut paljon, mutta en ollut pystynyt kunnolla paneutumaan digitalisaation tuomiin uusiin tuuliin oman työn ohella. Huvittavaa oli myös, että työskentelin itse koulutusalalla, mutta en ollut panostanut oman osaamiseni päivittämiseen. Digital Excellence Academy antoi siihen mahdollisuuden.

Ryhmähaastattelussa ajattelin, että olen liian erilainen, koska minulla ei ole kaupallista tai teknistä taustaa eikä laajaa osaamista digitaalisista työkaluista. Sarasen väki vakuutteli, että erilaiset taustat ovat vahvuus ja voimavara, ja olette täällä oppimassa. Koko rekrytointiprosessista jäi todella hyvä fiilis, kesäkuussa aloitin Digital Excellence Academyssa, ja yhteistyöyrityksessäni 15/30 Research Oy:ssä.

Sarasen ohjelmassa on kolme polkua, joista “Leading Digital Transformation” on lähinnä omia työtehtäviäni. Työni koostuu asiakasprojektien digitalisoinnista, myynnin ja markkinoinnin automatisaatiosta, laajemmasta digitaalisesta tuote- ja palvelukehityksestä ja asiakasviestinnästä. Työssäni yhdistyy inhimillisyys, ihmisten kohtaaminen, digitaalisaatio ja teknologia eli täydellinen hydridi kiinnostuksenkohteistani.

Uusia digitaalisia työkaluja tulee koko ajan, mutta kaikki on opeteltavissa, jos motivoitunut ja halukas oppimaan. Pelko osaamattomuudestani on haihtunut, koska olen päässyt hyödyntämään potentiaaliani. Minuun on luotettu, olen päässyt mukaan vaativiin asiakasprojekteihin ja saanut omia kehitysprojekteja vastuulleni.

Suurin osa oppimisesta tapahtuu työssä ja itseopiskeluna. Puolen vuoden koulutusohjelma on hyvin intensiivinen ja vaatii omaa aktiivisuutta. Kenestäkään ei tule digimarkkinoinnin ammattilaista vain luennoilla istuessa tai töitä “suorittamalla”. Itsereflektio on minulle todella tärkeää, joten mietin jatkuvasti, miten voisin kokeilla oppimaani työssä tai itsenäisesti. Esimerkiksi Google Ads -harjoituskampanjan tein kuvittaja-graafikkoystävälleni.

Verkoston voima on myös uskomaton. Kurssikavereilta ja Sarasen porukalta saa aina apua. Kurssikavereiden kanssa olemme keskustelleet siitä, kuinka merkittävä koulutus on myös ammatillisen itsetunnon kannalta. Lahjakkuus ja osaaminen, mitä opiskelijaporukassamme löytyy, on aivan uskomatonta. Kaikilla on oma polkunsa, ihmiset tulevat hyvin erilaisista taustoista ja sijoittuvat hyvin erilaisiin yrityksiin. Näin yrityksetkin saavat juuri sellaisen osaajan kuin tarvitsevat.