23.06.2021 — Koulutusohjelmat osallistujakokemukset

Netta Lehtolan ura lähti käyntiin GamePro -rekrytoivasta koulutusohjelmasta

Kirjoittaja
Saranen Consulting

Netta Lehtolan, 25, ura lähti liikkeelle Sarasen GamePro -rekrytoivasta koulutusohjelmasta. Vastikään graafiseksi suunnittelijaksi valmistunut Lehtola haki töitä, mutta itselle sopivan ja uralle hyvät lähtökohdat tarjoavan työpaikan saaminen oli vaikeaa. Ensimmäinen työ löytyi pelialalta, kun hän haki mukaan GameProhon ja yhteistyöpaikka aukeni Electronic Artsilta.

NettaLehtola oli pelannut koko elämänsä videopelejä, mutta vasta koulussa käyty kurssi pelien visuaalista suunnittelusta sytytti ajatuksen pelialalla työskentelystä. Hän haki suoratyöpaikkaa valmistumisensa jälkeen, mutta kun sopivaa työpaikkaa ei auennut, päätti hän kokeilla rekrytoivaa koulutusohjelmaa uransa alkuun saattamiseksi. Hän törmäsi Sarasen GamePro -rekrytoivan koulutusohjelman mainokseen ja päätti hakea mukaan.

”Kun luin GameProsta ensimmäisen kerran, mietin, että ohjelmasta voisi saada jotain konkreettista irti ja päästä töihin pelialalle. Juttelin pelikurssilla olleiden kavereiden sekä opettajien kanssa asiasta ja sain kuulla, että GamePro on hyvä ohjelma ja että monet ovat päässeet alalle sitä kautta”, Lehtola kertoo ensikokemuksistaan.

Työharjoittelu sujui hyvin etätyöaikana

Saraselta Lehtola kutsuttiin yhteishaastatteluun, jonka jälkeen hän viilasi vielä portfoliotaan pelisuunnitteluun sopivammaksi. Portfoliota sekä hakemusta lähetettiin eri yrityksille mukaan lukien Electronic Artsille, jonka Art Lead piti Lehtolan kädenjäljestä. Lehtola sai kutsun haastatteluun.

”EA:n työhaastattelu oli rennompi, kuin muut työhaastattelut, joissa olen ollut. Minua haastatteli neljä henkilöä, ja keskustelu oli hyvää, avointa ja molemminpuolista”, Lehtola kertoo työhaastattelusta.

Electronic Arts ja Lehtola sopivat, että hän tekisi GamePro -ohjelman harjoittelujakson yrityksessä. Covid-19-pandemia iski päälle juuri ohjelman alkaessa, mutta koulutusohjelma saatiin aloitettua siitä huolimatta – ensimmäistä kertaa täysin etänä. Vallitseva tilanne ja uusi työ eivät kuitenkaan hidastaneet Lehtolaa.

”Aloitin työt etänä ja kävin studiolla ensimmäisen kerran vasta vuoden lopulla. UI Designer opetti minulle asiat etänä, jakoi tehtäviä ja toimi ohjaajanani. Aloitin yksinkertaisemmilla tehtävillä, kuten peleihin tulevien ikonien suunnitteluilla ja edistyin siitä haastavampiin ja isompiin kokonaisuuksiin. Sain paljon hyötyä työhöni GamePron koulutussisällöistä. Vaikka eniten tietenkin kiinnostivat visuaaliset jutut, niin myös alaan liittyvien hankalien ja monimutkaisten kokonaisuuksien läpikäyminen auttoi ymmärtämään kokonaiskuvaa. Kun myöhemmin ohjaajani siirtyi toiseen tiimiin, jäin omilleni, mutta siinä vaiheessa olin onneksi jo hyvin sisällä tehtävissäni ja tiesin pärjääväni”, Lehtola muistelee aloitustaan.

GamePro-rekrytoiva koulutusohjelma päättyessä Electronic Arts palkkasi Lehtolan työsuhteeseen Associate 2D Artistiksi.

”GamePro oli urani käynnistämiseksi juuri oikea juttu. Portfoliossani ei ollut hirveästi pelijuttuja ennalta, joten en varmastikaan olisi saanut suoraa työpaikkaa pelialalta ilman GameProta. Suosittelen ehdottomasti rekrytoivaan koulutusohjelmaan osallistumista muillekin uraansa aloitteleville”, Lehtola kiittelee.

 

Lue myös Hennasta, joka työllistyi UX Designeriksi Code Academyn kautta!