24.10.2022 — Organisaation muutostilanteet

Hyvä paha muutosneuvottelu ­– 3 vinkkiä

Eeva-Kaisa Gustafsson
Kirjoittaja
Eeva-Kaisa Gustafsson

Muutosneuvotteluilla tarkoitetaan (entiset yt-neuvottelut) työnantajan käynnistämiä neuvotteluita, joiden toisena osapuolena on oma henkilöstö. Muutosneuvottelut on aloitettava, kun työnantaja harkitsee niitä toimenpiteitä, jotka voivat johtaa irtisanomiseen tai lomautukseen.

Kuuntele jaksoon liittyvät podcast-jakso "Hyvä paha muutosneuvottelu"

Keitä muutosneuvottelut koskevat ja mitä niissä on huomioitava?

Yhteistoimintalaki uudistui vuoden 2022 alussa ja toi mukanaan pieniä muutoksia  työnantajapuolen ja henkilöstön väliseen vuoropuheluun. Uuden lain mukaan vuoropuhelun määrää on lisättävä ja henkilöstön ehdotuksia kuunneltava tarkemmin.

Yhteistoimintalaki koskee vähintään 20 henkilöä työllistäviä organisaatioita. Muutosneuvotteluihin liittyvä muutosturva koskee taas niitä irtisanottuja henkilöitä, jotka ovat työskennelleet vähintään 30 henkeä työllistävässä yrityksessä vähintään viiden vuoden ajan.

Markku_Suopera-640x640

Olemme koonneet muutosneuvotteluiden tueksi kolme vinkkiä, jotka yritysten tulee pitää mielessä muutosneuvotteluja suunniteltaessa. Vinkkien antajana on muutospalveluiden liiketoimintajohtaja Markku Suoperä.

 

Vinkki 1: Ennakoi ja suunnittele

On ymmärrettävää, ettei kenenkään yritysjohtajan tulevaisuuden suunnitelmiin kuulu muutosneuvottelut ja niihin liittyvät irtisanomiset. Yhtä lailla on kuitenkin selvää se, että muutosneuvotteluihin joudutaan aika ajoin eri toimialoilla ja eri kokoisissa yrityksissä. Tärkeintä onkin varautua mahdolliseen tulevaan neuvotteluun ja tehdä suunnitelma niitä varten.

Yksi tärkeimmistä huomioon otettavista seikoista on varmistaa, että lakitekniset asiat ovat hallussa muutosneuvotteluihin lähdettäessä. Muutosneuvottelut sisältävät nimittäin paljon yksityiskohtia, jotka on hyvä selvittää etukäteen.

Muutosneuvotteluihin varautumisessa kannattaa suunnitella myös se, kenen vastuulla muutosneuvotteluiden aikainen viestiminen. On suunniteltava myös se, minkälaista tukea työnantaja tulee tarjoamaan kenellekin.

Haluatko tukea muutosneuvotteluihin? Lue lisää palveluistamme.

Vinkki 2: Panosta viestintään

Jos muutosneuvotteluiden ennakointi on tehty huolella, on muutosneuvotteluiden alkaessa jo selvää, kenen vastuulla viestiminen on. Viestinnässä on tärkeää muistaa se, kuinka tärkeää henkilöstön on saada tietää asioista silloinkin, kun mitään päivitettävää tietoihin ei ole.

Mitä isomman yrityksen asioista tai mitä pienemmän paikkakunnan yrityksestä on kyse, sitä laajempaa kiinnostusta se herättää myös ulkopuolisissa ihmisissä. Yrityksen on muistettava päättää jo etukäteen, kenen vastuulla on ulkoinen viestintä ja sisäinen viestintä. On myös huolehdittava näiden viestien yhdenmukaisuudesta.

Vinkki 3: Ole aidosti läsnä

On ymmärrettävää, että muutosneuvottelut aiheuttavat myös esihenkilöissä ja johtajissa vaikeita tunteita, eikä tiimin kohtaaminen tunnu välttämättä helpolta. Kohtaaminen kuitenkin kannattaa, sillä se saattaa määritellä hyvinkin paljon ihmisen omaa kokemusta muutosneuvotteluista niiden loputtuakin.

Jos organisaation koko sen sallii, on suositeltava käydä kahdenkeskisiä keskusteluita ihmisten kanssa, jolloin kaikkien ääni tulee kuulluksi. Esihenkilöille hyvä nyrkkisääntö on muistaa se, että vaikeissa keskusteluissa 90% on kuuntelua ja 10% vastauksia. Henkilöstön vaikeille tunteille on annettava tilaa ja tulevaisuutta on lähdettävä rakentamaan kaikessa rauhassa, yhdessä.

Tutustu TietoEvryn kokemukseen muutoskumppanuudesta.

 

Suosituimmat

Saattaisit olla myös kiinnostunut...

25.11.2022 — Organisaation muutostilanteet

Muutosturvalaki täydentyy alkuvuonna!

Yhteistoiminta- ja muutosturvalait ovat kokeneet lähivuosina uudistuksia. Lakimuutoksilla on pyritty ja pyritään parantamaan työntekijöiden asemaa ottamalla...

Lue lisää
05.10.2022 — Työ ja Ura

Uramuutos – Sopiiko rekrytoiva koulutusohjelma minulle?

Tämä blogikirjoitus pohjautuu otsikon mukaiseen podcast-jaksoon. Asiantuntijamme Sandra Välikoski vieraili työ- ja organisaatiopsykologi Nina Lyytisen...

Lue lisää