Miten hyödyntää Linkediniä työnhaussa?
7.5.2018 | Vierasblogi

Mätsäyspalvelu korkeakoulutetuille -palvelumme asiakas Lauri Eskelinen sai hyviä oppeja LinkedIn-koulutuksestamme tänä keväänä. Onko sinunkin LinkedIn-profiilisi jo mietitty kuntoon?

Osallistuin 5.3.2018 Sarasen järjestämään koulutukseen aiheesta ”Linkedinin mahdollisuudet työnhaussa ja vaikuttavuudessa”. Kouluttajana toimi Riikka Keskitalo. Koulutuksesta sain paljon hyviä vinkkejä oman toimintani tehostamiseen entisestään. Löytyyhän sinultakin jo nämä oleelliset tekijät?

  • Headline on tärkein, sen jälkeen summary (viljele avainsanoja myös siihen). Riittääkö mielestäsi pelkkä aiempi työtehtäväsi? Olisiko parempi sellainen summary, joka kertoo, minkä alan osaaja olet ja mitä haluat työlläsi saavuttaa?
  • Summaryn optimointi – muista SEO (Search Engine Optimization) koko profiilissa. Eli viljele haluamiasi avainsanoja, että löydyt kun niillä rekrytoijat hakevat. Kirjoita siihen kuitenkin Looking for, mikä on yksi yleisimmistä rekrytoijien käyttämistä hakusanoista.
  • Lisää yhteystiedot jo summaryn alkuun. Jos olet hakemassa töitä, et voi olettaa, että rekrytoijat jaksavat käyttää aikaansa yhteystietojen selvittämiseen. Tee siis yhteyden ottamisesta heille mahdollisimman helppoa.
  • Yhteystiedot sellaiseen muotoon, mitä botit eivät pysty lukemaan, esimerkiksi etunimi dot sukunimi (a) hotmail dot com.
  • Kansikuvasta kaikki irti! Oman kansikuvani tein Canvalla yhdistämällä pari eri Asiakaskokemukseen liittyvää kuvaa. Googlettamalla löytyy monia ilmaisia kuvapankkeja, mistä pystyy lataamaan ilmaiseksi hyviä kuvia. Näitä ovat esimerkiksi Unsplash ja Pixabay, mistä löysin oman kansikuvani kolme kuvaa.
  • Postauksen tykkääminen, kommentointi ja jakaminen vaikuttavat eniten algoritmin  antamaan näkyvyyteen. Ole siis aktiivinen. Käy tykkäämässä sellaisista postauksista, joita pidät hyvänä. Vielä parempi, jos pystyt antamaan siihen kommentin omasta näkökulmastasi. Sillä tavalla osoitat omaa osaamistasi.
  • Videoiden linkit kommentteihin. Algoritmi hylkii linkkejä, jotka johdattavat ulkopuolisille saiteille, esimerkiksi Youtubeen. Verkostoni on testannut ja tällä hetkellä eniten näkyvyyttä ovat saaneet sellaiset postaukset, missä kaikki linkit, myös blogien, on laitettu kommentteihin. Kuvien käytöstä algoritmi ei rankaise enää yhtä paljon kuin aikaisemmin.
  • Kannattaa tykkäillä myös omista postauksista: algoritmi ei tunnista, kuka tykkääjä on. Älä kuitenkaan ole ensimmäinen, vaan odota, että joku muu tykkää ensin.
  •  Vastaile postausten kommentteihin nopeasti, se pitää postauksen näkyvillä feedissä. Jos joku kommentoi postaustasi, niin vastaile nopeasti ja yritä saada keskustelua aikaan.
  • Ajoita postaus oikein. Perinteiset kahvitaukoajat ovat parhaita postausaikoja, perjantai-iltapäivä sen sijaan on huono aika. Sovi esimerkiksi kollegojesi kanssa aktiivisuudesta toisten postauksissa. Kokoa porukka saman henkisiä ihmisiä ja tukekaa toisianne. Hyvät sisällöt ansaitsevat lisää näkyvyyttä ja näin siinä onnistuu.
  • Kun olet saanut mielestäsi profiilisi hyvään kuntoon, niin sen jälkeen on hyvä tarkistaa, että mitkä hakusanat nousevat profiilistasi esille hakuja tehdessä.

Mitä olen itse saanut Linkedinin käytöstä?

Aloitin itse aktiivisemman Linkedinin käytön viime vuoden kesän lopussa. Ennen tätä pidin itsekin sitä vain pelkkänä sähköisenä CV-pankkina. Verkostossani oli pääasiassa ystäviäni, entisiä työkavereita ja yhteistyökumppaneita. Profiilini oli aika pelkistetty, siinä oli vain edelliset tehtävänimikkeet ja lyhyesti listattuna työtehtävät. Nykyinen profiilini on pitkäjänteisen ja järjestelmällisen työn tulos. Aina pystyy silti viilaamaan.

Uskallettuani hypätä ulos kuplastani, olen saanut Linkediniltä tosi paljon. Verkostoni on kasvanut huomattavasti, olen oppinut paljon uusia asioita, päässyt osallistumaan mielenkiintoisiin keskusteluihin ja tutustunut mahtaviin tyyppeihin. Osaa näistä voin jopa kutsua ystävikseni, vaikka emme ole ikinä livenä tavanneet. Useamman haastattelun olen saanut tätä kautta omalla aktiivisuudellani.

Jos Linkedinin omaksuminen ja profiilin päivittäminen tuntuu aluksi ylivoimaiselta, aloita pikku hiljaa ja perusasioista. Vähitellen voit alkaa parannella yksityiskohtia kohti haluamasi alan asiantuntijaprofiilia. Kun teet joka päivä vähän sen eteen, niin kohta huomaatkin, kuinka pitkälle olet päässyt. On kuitenkin todella tärkeää löytää se punainen lanka, mitä tukemaan voit alkaa rakentaa aiemman osaamisesi pohjalta hyvää kokonaisuutta.

Omasta mielestäni tärkeätä Linkedinissä on pistää hyvä kiertämään. Auta toisia pyyteettömästi, jaa muiden hyviä sisältöjä ja pyydä myös rohkeasti apua. Linkedin on oman kokemukseni mukaan siitä erilainen somekanava, että sieltä saa apua haasteisiin tuntemattomiltakin. Lähes viikoittain huomaan tällaisia postauksia, missä tuntemattomat ihmiset auttavat toisiaan.

Miten sitten tulet löydetyksi Linkedinissä? Mieti, kumpi näistä vaihtoehdoista on työnantajalle houkuttelevampi vaihtoehto:

1. Kirjoitat postauksia, missä kerrot olevasi aktiivisesti työnhaussa, mitä maustat erilaisilla adjektiivilistauksilla. Tähän lisäät, että nyt on kova tekijä tarjolla, tulkaa hakemaan.

2. Osallistut aktiivisesti keskusteluihin, kirjoitat postauksia, jaat artikkeleita ja myös kirjoitat itse artikkeleita, millä osoitat käytännössä oman osaamisesi.

Oma valintani kohdistuu selkeästi vaihtoehtoon 2. Social Sellingin hyödyntäminen on myös hyvä vaihtoehto, mutta vaatii pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä. Tätä lähestymistapaa olen alkanut itsekin hyödyntää omassa työnhaussani. Jukka Niittymaa kirjoitti hyvän blogin aiheesta.

Jaa omia kokemuksiasi postausten muodossa ja kysy muilta mielipiteitä, näin voit itsekin oppia jotain uutta. Omien mielipiteiden ja kokemusten jakaminen julkisesti voi olla aluksi jännittävää, mutta aivan turhaan. Sisältömörkö kannattaa rohkeasti kohdata ja selättää! Sisältömörköaiheesta löytyy pari hyvää Sani Leinon ja Jarkko Sjömanin webinaaria.

Lopuksi suosittelen, että et pura turhautumistasi Linkedinissä, se voi antaa sinusta väärän kuvan. Pyri pikemminkin aktiivisuuteen, millä osoitat oman osaamisesi. Jos haluat kuitenkin jostain tietystä asiasta purkautua, niin tee se muualla yksityisesti tai yksityisviestien kautta verkostosi jäsenten kanssa, jotka ajattelevat asioista samalla tavalla. Olen huomannut, että yksityisistä keskusteluista olen itse saanut paljon irti, kun muut ovat osanneet tarkastella tunteita herättänyttä tilannetta ulkopuolisin silmin.

Kirjoittajasta

Lauri Eskelinen on Mätsäyspalvelumme asiakas, jota kiinnostavat erityisesti erilaiset asiakaskokemukseen, palveluliiketoiminnan kehittämiseen ja näiden molempien laadunhallintaan liittyvät tehtävät. Tulevassa työssään Lauri toivoo toimivansa linkkinä asiakkaiden ja liiketoiminnan välissä, ja pyrkii tekemään asiakkaiden ostopolusta mahdollisimman helpon ja vaivattoman. Tulevaisuudessa Lauri haluaa oppia lisää Leanista ja palvelumuotoilusta ja oppia tehostamaan yrityksen toimintaa niitä hyödyntäen.

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä

Henkilötietoja käytetään Saranen Consulting palveluista kertomiseen yhteydenoton yhteydessä. Lue lisää henkilötietojen käsittelystämme tietosuojaselosteestamme.